Debat

Med Radio24syv gik også Danmarks politiske uskyld bort

Danmarks politiske uskyld er gået bort. Aflivet af smålige politikere, som ikke kunne klare, at et uafhængigt medie gik i kødet på dem. Vi er nu et land med statskontrollerede medier.

Den kritiske journalistik og satire blev offerlammet, da befolkningsforskrækkede politikere førte Radio24syv til skafottet. Landets politikere viste, at de vil gå langt for at beskytte dem selv mod offentlighedens øjne.

Ironisk nok er politikerne mest bange for en fiktiv person: Kirsten Birgit Schiøtt Kretz Hørsholm. Og med rette. Printer man seniorkorrespondentens nytårstaler eller talen fra Rådhuspladsen ud, og lader en vilkårlig folkevalgt politiker læse dem op, vil det stå tindrende klart, at disse taler er gift for politikerne. For det er igennem børn, fulde folk - og satiren - man skal høre sandheden.

Derfor blev Kirsten Birgit farlig. Og når man ved, hvor seniorkorrespondenten fik sin viden fra, så var det naturligt, at Radio24syv skulle aflives. Med denne politikerskabte aflivning afgik også Danmarks politiske uskyld.

Majoriteten af folketinget vil nok godte sig ved, at vi ikke har et statskontrolleret medie alá kommunisternes Pravda. Men måske er vi tættere på, end flertallet af de 179 folkevalgte prøver at bilde os borgere ind. I Berlingske skriver de to nu tidligere programdirektører, Mikael Bertelsen og Mads Brügger, bl.a., at politikerne »oplevede radioen som værende fuldstændig uden for kontrol«. Men havde radioen været under politisk kontrol, så burde Radio24syv jo have taget navneforandring til netop Pravda. Og værre bliver det i selv samme artikel, hvor politikerne lader de tidligere programchefer vide, at »det i sidste ende var dem, der betalte for musikken, og derfor også bestemte playlisten«.

Det sidste udsagn er en total vildfarelse. Radio24syv er ikke finansieret af Christiansborg men af folket. Det er vores skattekroner. Og med lyttertal på over en halv million – plus alle dem, som streamer podcasts fra stationen, så må det siges at være en ret stor vælgerskare, som politikerne har lagt sig ud med.

Dansk Folkeparti med Kristian Thulesen Dahl er udråbt til banemanden. Men som bekendt har DF ikke haft 90 mandater, så andre kræfter måtte til. Og her stod en flok nyttige idioter og stemmekvæg i kø for at komme af med en kritisk radiostation, som ikke tog et nej for et nej. En station, der stillede politikerne til ansvar. En station, som var besværlig og som i tilgift berigede os med nye spændende programmer.

Men forståeligt nok vil DF gerne af med Radio24syv. Den kritiske og fuldt ud berettigede gennemgang af bl.a. den planlagte omfartsvej ved Mariager og Tulle-banen ved Billund har med stor sandsynlighed kostet DF mange stemmer. Men det er ikke Radio24syvs fejl. Det kan man kun klandre DF for – ingen andre.

Forleden var lukningen af Radio24syv temaet i Debatten. Ved denne mediedækkede begravelsesceremoni lod DF sig repræsentere ved prædikant Erik Høgh-Sørensen, som i sin egen selvhævdelse lod os intetanende vælgere vide, at han var ekspert i journalistik, og som selvbestaltet smagsdommer faldt Radio24syv ikke i hans nåde.

Under sin dundertale påstod Erik Høgh-Sørensen, at Radio24syv adskillige gange havde overset den ene provinshistorie efter den anden. Og man må jo forstå, at »skal man forvalte skatteydernes penge ordentligt, så er man nødt til at flytte Radio24syv«. Pudsigt nok gælder samme logik om en ordentlig forvaltning af skatteborgernes penge ikke, når det drejede sig om provinshistorier som Tulle-banen og den famøse omfartsvej ved Mariager.

Men der et jo en helt anden sag og nok nogle såkaldte provinshistorier og en mediedækning fra Radio24syv, som Erik Høgh-Sørensen og DF helst havde været foruden.

Æret være Radio24syvs minde.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også