Kundeservice? Nej, så skal du shoppe på nettet
Detailhandlen skriger på kunder, og når de rent faktisk kommer, så møder medarbejderne dem i bedste fald med ligegyldighed.
Black Friday og julen står for døren, og det er nu, at talenterne bliver skilt fra stjernerne.
Butikkerne annoncerer på livet løs, og der er ikke grænser for lysten til at sælge alverdens ting og sager. Samtidig er det en kendt sag, at de fysiske butikker skriger på kunder. Men hvad sker der faktisk, når du og jeg beslutter os for at give de fysiske butikker en chance og besøger dem i den kommende tid?
Jeg er muligvis en arbejdskadet nørd, som i mange år har levet af at arbejde med service, værtskab og medarbejderengagement. Men jeg er også en kunde, der vil ses, høres og tages alvorligt. Mest af alt vil jeg mærke, at de mennesker, der står i butikken, virkelig har lyst til at servicere. Virkelig har lyst til at give mig lyst til at købe det, jeg kom for. Og det er alt for sjældent, at nogen giver mig lyst til at købe. Og meget tit drømmer jeg mig tilbage til min computer og den digitale indkøbskurv.
Som regel har både butiksledere og medarbejdere udmærket overblik over hvilke produkter, de har i butikken. Der er også rigtig godt styr på indretning, farver på væggene, udsmykning og belysning. Det er også tit lykkedes at finde en fornuftig beliggenhed, hvor mennesker kommer forbi naturligt, og hvor der er parkeringsmuligheder. Til gengæld er der sjældent styr på det, der skaber et salg; at jeg som kunde mærker, at hver enkelt medarbejder har en fest over at være vært i butikken på en naturlig måde. Og der er heller ikke så godt styr på at være hjælpsom på en empatisk måde. Tit er det ligeså hæsligt at være kunde i en butik, når der triller vindhekse gennem butikken, som når der er hæsblæsende travlt.
Når jeg alligevel støder på virkelig gode værter og dygtige butiksledere, så slår det mig, hvad de andre mangler. De mangler simpelthen det, der gør talenter til ægte stjerner. De mangler stjernestøvet, entertainerviljen og lysten til få folk til at gyse af fryd over at blive overrasket. Dét, som dygtige popstjerner og rockstjerner kan. De ved, at det ikke er nok bare at have iørefaldende sange på hylderne. Sangerne skal leveres med en nerve, der ikke kan trækkes i en automat, men som kræver, at man er oprigtigt til stede hver eneste gang.
Så kære butiksledere og medarbejdere; I har fået en suveræn arena at optræde på, vær gode værter, invitér os ind og giv os nu stjernestøvet. Overrask os. Så skal I aldrig mere tænke på at sælge os noget igen.