Debat

Pernille Vermund vil bremse S-lovforslag med folkeafstemning

Regeringen vil belønne udlændinge, der ikke arbejder, selvom nyt studie påviser, at lavere ydelser mindsker antallet af indvandrere, skriver Nye Borgerliges formand.

Lavere ydelser betyder færre indvandrere, konkluderer et nyt studie.

Socialdemokratiets udlændingeordfører er ikke overrasket over studiets konklusion. Det er jeg heller ikke. Men jeg er overrasket over Socialdemokratiet. Så overrasket, at jeg kort nåede at tænke, om regeringen på den baggrund måske ville stoppe deres færd med at hæve ydelserne til udlændinge.

Det var desværre ikke tilfældet.

Regeringen har fremsat et lovforslag om et midlertidigt tilskud til børnefamilier. 63 pct. af de berørte familier er ikke-vestlige. Tager vi udgangspunkt i de samlede merudgifter, kan det forsigtigt anslås, at ikke-vestlige står for 70,5 pct.

Mellem 200 og 300 mio. kroner skal udbetales til udlændinge, der i stedet for at tage et arbejde og forsørge sig selv, bliver forsørget af de danske skatteydere. Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forstå regeringen. Hvorfor skal ikke-vestlige indvandrere, der ikke går på arbejde, belønnes?

Statsministeren har tidligere gjort klart, at hun ønsker et 37 timers beskæftigelseskrav. Det betyder, at alle udlændinge skal arbejde 37 timer om ugen, når de har fået opholdstilladelse i Danmark.

For et par uger siden spurgte jeg i folketingssalen Mette Frederiksen, hvornår vi kan forvente, at regeringen leverer på det. Statsministeren svarede, at regeringen ikke har glemt deres 37 timers beskæftigelseskrav. Men de er ikke klar til at indføre det. Tværtimod vil de give udlændinge flere penge for ikke at arbejde.

Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere koster statskassen 35 mia. kroner årligt. Det tal skal ikke op. Det skal ned. Derfor vil Nye Borgerlige knytte retten til offentlig forsørgelse til det danske statsborgerskab.

Grundlovens §42 giver os danskere mulighed for at forsvare os imod, at et flertal i Folketinget regerer hen over hovedet på et flertal i befolkningen. Derfor vil vi forsøge at aktivere denne paragraf.

Ret og pligt skal følges ad. Det er desværre ikke tilfældet i dag, da en alt for stor andel af de mennesker, der kommer fra de muslimske kulturer, lever efter helt andre normer – og derfor gerne tilbringer et helt liv på offentlig forsørgelse.

Andelen af 30-59-årige fuldtidsmodtagere på offentlig forsørgelse blandt mænd fra ikke-vestlige lande er 35 pct. Blandt kvinder fra ikke-vestlige lande i samme aldersgruppe er hele 41 pct. fuldtidsmodtagere på offentlig forsørgelse.

Det er en hån mod de mange, der går på arbejde og bidrager til, at der er fælles hjælp og omsorg, når vi ikke kan klare os selv. Det danske værdifællesskab er en forudsætning for vores velfærdssamfund.

Desværre ser det ud til, at regeringen får flertal for lovforslaget. Men loven kan stoppes. Grundlovens §42 giver os danskere mulighed for at forsvare os imod, at et flertal i Folketinget regerer hen over hovedet på et flertal i befolkningen. Derfor vil vi forsøge at aktivere denne paragraf.

Det kræver, at 60 folketingsmedlemmer skriver under. DF har lovet deres støtte, så vi kan sammen tælle til 20. Vi mangler altså 40. Venstre, der er store modstandere af loven, kan levere 43 og dermed sende aftalen til folkeafstemning. Presset er altså på Venstre. Vil de stoppe loven? Det får vi svar på inden jul.

Serier: 10 idéer, der kan ændre Danmark
FINANS sætter fokus på 10 visionære iværksættere og deres banebrydende idéer, der potentielt kan bære en hel ny erhvervsklynge, skabe et succesfuldt eksporteventyr eller få en gammel industri til at blomstre. Læs hele serien her.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også