Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Et usynligt element bestemmer din karriere

Jeg har fundet ud af, at man kan påvirke sin egen skaberkraft, som er det sande omdrejningspunkt i mange af de udfordringer, vi prøver at løse med praktiske tiltag.

I tiden omkring nytår tager mange af os vores liv og virke op til overvejelse, for at sikre at vi bruger tiden i henhold til vores mål og værdier. Vi kigger på vores arbejde, og på hvordan vi kan forbedre vores karriere. De greb vi overvejer er ofte praktiske. Det kan være træning, afdelingsskifte eller mere uddannelse. Men der findes et abstrakt greb, som er forudsætningen for de praktiske, og som vi ofte glemmer. Det er spørgsmålet om, hvordan vi øger vores skaberkraft.

Vi bruger forskellige ord for det, men fælles for os alle er, at der findes et abstrakt element som gør, at vi ikke altid producerer lige meget, at vi til tider er umotiverede, at vores gennemslagskraft varierer, og at det er tydeligt at mærke, når vi er i flow, har vores ’mojo’ i behold eller er ’i topform’ professionelt. Jeg kalder det altsammen ’skaberkraft’, og jeg har fundet ud af, at man kan påvirke sin egen skaberkraft, og at den er det sande omdrejningspunkt i mange af de udfordringer, vi prøver at løse med praktiske tiltag.

Når vores skaberkraft er stærk, kan vi rykke på vores målsætninger. Det giver selvtillid, som forstærker skaberkraften yderligere.

Vores skaberkraft er en sammensat evne. Det er kombination af motivation, evne og vilje. I nogle professioner er de vigtigste bestanddele kreativitet, evnen til at tænke stort og at kanalisere inspiration til resultater. I andre job handler skaberkraft om gennemslagskraft, om vedholdenhed, om at kunne give den en ekstra skalle, når det påkræves. Jeg oplever selv min skaberkraft som en kraftfuld energi, der begejstrer mig, og får mig til at arbejde hurtigt og effektivt.

Når vores skaberkraft er stærk, kan vi rykke på vores målsætninger. Det giver selvtillid, som forstærker skaberkraften yderligere. Og det er ikke tilfældigt, for et at kerneelementerne i skaberkraft er selvtillid. Modsat selvværd varierer vores selvtillid i respons til de signaler, vi modtager fra vores omverden. Har vi lige fået ros, leveret en præsentation, der sad lige i skabet, eller føler vi, at vores mening bliver søgt og værdsat, stiger vores selvtillid. Det modsatte sker, når vi er arbejdsløse, bliver forbigået, overhørt eller fornemmer omgivelsernes tvivlen på os. Så trækker vi os mentalt lidt tilbage.

Det andet element i skaberkraft er tid til fordybelse, til at arbejde i dybden med emner, blive klogere og lade tanker bundfælde sig. Det er næsten et kættersk begreb i erhvervslivet, fordi det betyder, at pauserne er lige så vigtige, som den tid hvor vi producerer. Det går imod alt, vi er blevet lært siden Henry Ford, men samlebåndets produktivitet var defineret af ensartede handlinger og ikke tidssvarende i dag, hvor vi skal relatere til mennesker og tænke kreativt. Men vi definerer os stadig ud fra mængden af det, vi får fra hånden, i stedet for af kvaliteten af det. Og kvaliteten kommer som sagt fra tid til at træffe de rigtige beslutninger. Så hvis du vil til vejrs i din karriere, skal du værne om din adgang til tid og ro, for bagved ligger klogskaben, som på erhvervssprog kaldes `strategisk kompetence´.

Jeg har igennem tiderne også prøvet at være med i teams, der ikke fungerer optimalt. Det er som oftest fordi, der er et magtspil, og der sidder en person ved bordenden, som ikke er interesseret i andres input.

Fordi den er selvforstærkende, skal vi passe på vores skaberkraft. Vi gør det ved at være sammen med mennesker, som giver os energi, som forstår os, og som værdsætter vores bidrag. Vi kan også sørge for at arbejde med noget, vi har talent for. Hvis din nuværende rolle eller arbejdsplads ikke giver dig mulighed for at sikre din skaberkraft, altså selvtillid og klogskab, synes jeg faktisk du skal overveje at finde noget andet. Ellers vil det på sigt give svagere resultater, der vil skabe en langsom nedadgående spiral, som bliver definerende for din karriere.

Som iværksætter og bestyrelsesmedlem har jeg arbejdet med mange teams. I mange af dem er det tydeligt at mærke, at man tager mine vurderinger alvorligt. Mine søger mine råd, og jeg arbejder med opgaver, jeg er dygtig til. I sådanne situationer kan jeg mærke, at jeg skaber værdi. Det kan de andre øjensynligt også, for det er fra de virksomheder, jeg modtager de fleste anbefalinger, introduktioner og nye forretningsmuligheder. Sådan er det også i dit arbejdsliv. Du får afsæt i den værdi, du tilfører, og det betyder forfremmelser og bedre opgaver, når du gør det godt.

Jeg har igennem tiderne også prøvet at være med i teams, der ikke fungerer optimalt. Det er som oftest fordi, der er et magtspil, og der sidder en person ved bordenden, som ikke er interesseret i andres input. Andre gange er beslutningskompetencen og mandatet for småt, og endeligt kan det være, at de involverede personer ser verden alt for forskelligt.

Når det sker, oplever jeg, at min tid kan bruges bedre et andet sted. Med årene har jeg forstået, at jeg hurtigt skal sige høfligt ’farvel og tak’ til de opgaver, ikke kun fordi det er spild af tid, men også fordi det svækker min generelle skaberkraft og dermed min samlede produktivitet. Den balance kan jeg anbefale, at du også overvejer i dit arbejdsliv, hvis du kan.

Skaberkraften ligger til grund for fremragende præstationer. Den er en forudsætning for at det vi gerne vil have. Lad os bruge lidt mere energi på den fremover.

Hvis du ikke kan påvirke dit arbejdsliv tilstrækkeligt, kan du gøre som mange andre, og sikre din skaberkraft ved at arbejde med sideprojekter. Nogle bygger en app i deres fritid, bliver frivillig træner for et sportshold eller tager kurser sideløbende med deres arbejde. Andre finder personer, de kan sparre med, og udvikler ideer indenfor noget, de har talent for.

Det er ligegyldigt, hvordan du sikrer din skaberkraft, så længe du gør det. Du kan starte med at overveje, hvad der giver dig energi, for det er en god ledetråd til, hvad du skal forsøge at bruge henholdsvis mere og mindre tid på. Det er naturligvis umuligt at have et arbejde, hvor man hele tiden arbejder med spændende opgaver og inspirerende personer, men man kan tale med sine omgivelser om nogle af de opgaver, man gerne vil af med, for det kan jo være, at der er en anden, som får energi af netop den slags.

Hvis man er heldig, har man en chef, der hjælper med at sikre ens skaberkraft, men det er desværre de færreste. For det er heller ikke noget, ledere bliver trænet i. De bliver selv bedt om at afrapportere tal og kunne svare for sig ved manglende performance. Deres chefer glemmer også at holde one-on-ones, eller personlige check-ins, hvor de finder ind til den selvtillid, som er forudsætningen for, at medarbejderen overhovedet er i stand til at udføre opgaven. Men det er guld værd for virksomheden, hvis det prioriteres.

I bogen Trillion Dollar Coach fortæller Eric Smidt, tidligere CEO for Google, om coach Bill Campbell som har hjulpet ham selv og ledelsegrupperne i både Google, Apple, YouTube og Intuit. Bill Cambell har arbejdet i baggrunden ved at støtte op om personerne bag rollerne og være det fortrolige rum, hvor flere af verdens største erhvervsprofiler fik selvtillid til at klare opgaven. Bill Campbell blandede sig ikke i operationelle spørgsmål, men han blandede sig i personen bagved, og i hvordan personerne i ledelsen arbejdede sammen.

I den moderne virksomhed er der ved at ske et lignende skifte. Vores job i ledelsen bliver i stigende grad at støtte op om de ansatte, så de kan nå målene, ikke kun at holde dem til regnskab, når de ikke gør det - som tidligere har været formen mange steder.

Mit mantra for 2020 er, at vi aktivt skal sikre skaberkraften. Du skal gøre det for dig selv, fordi det styrker din karriere, giver dig handlekraft og kontrol. Virksomheder, ledere og bestyrelser skal gøre det, fordi det skaber resultater. Skaberkraften ligger til grund for fremragende præstationer. Den er en forudsætning for at det vi gerne vil have. Lad os bruge lidt mere energi på den fremover.

BRANCHENYT
Læs også