Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Nye aktører fra Løvens Hule giver hovedpine hos dovne virksomheder

De seneste uger har vi været vidne til, at en hel branche bliver disruptet, uden at der i større stil er tale om smart digitalisering. Blot klassiske dyder.

Et af de absolut mest populære tv-formater lige nu er Løvens Hule, og vel nok én af de største influencers og rollemodeller vi har, gør sig i selvsamme program, nemlig Jesper Buch.

Og jeg kan uden tvivl konstatere, at programmets popularitet tæller både den ældre og yngre generation – Løvens Hule er i hvert fald et fast indslag hver torsdag hos både mine børn og forældre. Særligt i forhold til Jesper Buch er han jo nærmest blevet prototypen på en iværksætter. Man kan dog godt være en dygtig og succesfuld iværksætter, uden at have så meget succes, at det bliver muligt at flashe sin Lamborghini på Instagram.

Det interessante lige nu er, at en etableret branche ser ud til at blive markant udfordret. Løvens Hule er muligvis en betydningsfuld årsag til det, men under alle omstændigheder er fakta bare, at branchen er under disruption.

Jeg tænker her på skjorte-branchen. Specifikt tænker jeg på den del, som henvender sig til de mænd, som altid bærer skjorten til dagligt.

For et par programmer siden så vi virksomheden Barons præsentere sit koncept for løverne. Det gav genlyd. Udover at lageret hos Barons dagen efter var ryddet, gik programmet også over i historien for det højeste bud nogensinde på en virksomhed - selvom der lige var et par men’er, som blev ”dealbreakers” som det så fint hedder. Det er vel at mærke et program, der kører på 5. sæson.

Virksomheden er i fuld gang med at tage markedsandele fra de etablerede virksomheder. Det sker ikke med et eller andet pris-billigt koncept men på et koncept, der står lige så knivskarpt som deres skjorter. Og nej det er ikke et forsøg på markedsføring af deres skjorter (som jeg vel at mærke ikke har nogle interesser i), men en strategimand som mig er bare fascineret af, at 2000 år gamle klassiske strategidiscipliner gennemføres så rent.

Her tænker jeg på en klar mission, tydeligt fokus på målet, hvor der gøres en forskel, og hvad det er der skal kommunikeres. For slet ikke at tale om at holde fokus, der hvor man er bedst.

Hvis vi vender blikket tilbage til Jesper Buch, er det netop i disse dage at en anden af investorens virksomheder, Shaping New Tomorrow, følger op på sin succes med de behagelige bukser med høj komfort, og netop lancerer skjorter, der kan gøre bukserne kunsten efter.

Og det er præcis her, jeg mener, at den etablerede branche af herreskjortefirmaer skal holde godt øje og ikke blive for dovne. For vi har med en potentiel vaskeægte ”disruption” at gøre her. Vel og mærke ikke en forstyrrelse af den eksisterende markedsforståelse båret igennem af smarte nye teknologier eller lignende, men en forstyrrelse der drives af godt købmandskab, dyb produktindsigt samt en klar og progressiv kommunikation.

Går det over? Det tror jeg, at der er nogle etablerede spillere, der sidder og krydser fingre for – og den attitude har lukket mange virksomheder. Det bliver i hvert fald spændende at se, hvad det hele ender med. Måske sker der det, som vi er vant til i mobiltelefonbranchen, nemlig at hver gang der er kommet nye progressive spillere ind, bliver de spist af de store.

Er du i tvivl om, hvilke virksomheder jeg ser som udfordret, er det bare at kigge på Barons hjemmeside, hvor de på en ”elegant” måde, viser hvilken størrelse, du som kunde skal vælge hos Barons, når du i dag bruger navngivne skjortemærker.

Og selvfølgelig har jeg ikke nok indsigt til at kalde de etablerede virksomheder dovne – det ser bare sådan ud!

BRANCHENYT
Læs også