Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Med 200 år gammel krigskunst kan byens butikker vinde over nethandlen

Danske detailhandlende, der føler sig presset af nethandlen, kan med fordel lade sig inspirere af den prøjsiske general og militærteoretiker Carl von Clausewitz, selvom hans studier af krigsførelse går langt tilbage i tiden.

Flertallet af danskere er ikke til dagligt optaget af, om der mangler en butik i byen eller ej. Men den dag, da den sidste butik lukker, er katastrofen forlængst indtrådt, og da er det for sent at gøre noget.

Herom sagde den prøjsiske general og militærteoretiker Carl von Clausewitz i 1830: »Den general, der ser en krig som noget uundgåeligt, og som tøver med at slå til, gør sig skyldig i en forbrydelse mod sit land«.

Man kan hævde, at ovennævnte udtalelse har aktualitet for 98 danske borgmestre og byråd og med dem snesevis af bestyrelser i handelsstandsforeninger og cityforeninger.

Det er nu, der skal handles. Det er med andre ord NU man skal gå til angreb mod nethandelen, inden denne vokser sig for stor. I de tilfælde, hvor man ikke har udvist rettidig omhu, vil man se en udvikling, hvor byens butikker – en efter en - giver op over for konkurrencen fra nethandel. Udviklingen minder mest af alt om det der sker, når et korthus falder sammen.

I værste fald risikerer byens borgere pludselig at bo i en by uden detailhandel, cafeer og restauranter m.m med deraf negative følger:

  • Ejendomsværdierne i byen falder med 15 – 35 pct. eller mere.
  • Byen har ikke længere en handelsmæssig attraktivitet.
  • Byens cafeer og restauranter kan ikke eksistere uden den daglige trafik til butikkerne.
  • Byens lokalaviser ophører med at udkomme, da der mangler annoncer fra butikkerne.
  • Sponsorater til ungdomsarbejdet inden for idræt eller spejdere mangler i byen.
  • Unge børnefamilier fravælger byen grundet dårlige indkøbsforhold.
  • Børneinstitutioner og skole konstaterer faldende elevtal – og overlevelse bliver kritisk
  • Ældre borgere i byen skal have hjælp til daglige indkøb, da dette sker i andre byer.
  • Forbruget af benzin vokser fordi byens borgere må køre til nabobyen for at handle.
  • Kommunens skatteindtægter falder samtidig med at udgifterne til ældre vokser.

Nethandelen er en trussel for byens eksistens, og som sådan en fjende, der bør besejres med den rigtige strategi.

Ifølge Clausewitz er svaret til byens detaillister at undlade at tøve med at gå til angreb. De fysiske butikker er markedsledere med mere end 80 pct. af detailsalget. Det betyder, at man har styrken til at bekæmpe enhver modstander, der vil ind på markedet – også nethandel.

Ingen i byen bør forholde sig afventede på nye initiativer fra nethandelsvirksomhederne. Nethandelen kan udvikle sig til en alvorlig trussel, og ifølge Clausewitz skal enhver konkurrent nedkæmpes øjeblikkeligt, hvilket bl.a. sker ved at give forbrugerne et tilbud, der er bedre end det nethandelsvirksomhederne kan tilbyde.

Clausewitz tænkning er domineret af to principper. Det første princip handler om magt, som er den grundlæggende ide. Det størst mulige antal tropper skal sættes ind på det afgørende tidspunkt. For byens detaillister gælder det derfor om at bruge parametrene service og oplevelser, som ingen nethandelsvirksomhed kan klare sig imod, uanset hvor stor den er.

Når det gælder begrebet oplevelser, skal kommunen medvirke med gode tilkørselsforhold, rigeligt med gratis parkeringspladser, grønne oaser i midtbyen, nye kulturelle attraktioner, opkøb og sanering af forfaldne ejendomme, der kan gøres til genstand for nybyggeri o.s.v.

Butikkerne skal opgradere alle de forhold, der får kunderne til at føle sig godt tilpas og forlade butikken som glade mennesker, der lige har haft en god oplevelse.

Clausewitz andet princip har relation til det første. Her mener han, at det gælder om at opnå overlegenhed i forsvarspositionen. For byens detaillister gælder det om at bruge parametrene produkter, priser og beliggenhed. I mange tilfælde har nethandelsvirksomheden et større vareudvalg end den enkelte butik, men via digitale ordresystemer er det muligt for den enkelte butik at tilbyde et langt større udvalg end det, der er tilgængeligt i butikken.

Byens butikker skal opleves af borgerne som det bedste indkøbssted, og det kan ske ved at gøre beliggenhed og promotion med ”ugens tilbud” til vigtige forsvarsmekanismer.

Byens butikker har de bedste og stærkeste våben, nemlig den personlige service og de oplevelser, som butikken og bymidten i fællesskab kan tilbyde.

Det kan synes som uvirkeligt og måske upassende at gøre brug af krigsførelsens principper, når vi taler om handel. Men i virkelighedens verden er danske butikker hver eneste dag i krig med nethandelsvirksomheder, der tilbyder anderledes produkter, lavere priser og udbringning af varerne.

Det er her byens butikker i et stærkt samarbejde kan udkonkurrere nethandelsvirksomhederne. Men det forudsætter, at alle beslutningstagere i byen – detaillister som politikere og embedsmænd – er ”solgt” på Clausewitz principper om krigsførelse, og parate til at ville kæmpe med de våben, der også i fremtiden vil gøre borgerne glade og stolte over deres by.

Service og oplevelser i verdensklasse kan udkonkurrere enhver nethandelsvirksomhed. Det er derfor, at byens butikker nu i fællesskab skal mobilisere disse i et frontalt angreb mod såvel nationale som internationale nethandelsvirksomheder.

Bruno Christensen har 55 års erfaring i arbejdet med detailhandel og salg og er forfatter til 22 bøger om salg, markedsføring og ledelse.

BRANCHENYT
Læs også