Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Alle virksomheder har deres egen rytme – kender du jeres ?

Mange virksomheder fejler i at skabe en intern transparens af organisationens rytme, hvorfor siloer langsomt opbygges. Dermed går effektivitet og synergier tabt.

Men hvad menes der med rytme? Alt liv har en rytme, hjertet har en rytme, planterne i haven og selvfølgelig musik. Men har du tænkt over, at en organisation er en levende organisme, som har sin egen rytme? Og kender I jeres rytme, så alle kan spille i takt?

Mange organisationer overser vigtigheden af at kortlægge og visualisere den faste kadence og rytme på tværs i organisationen. Organisationer, der ikke holder eller visualiserer et fast, forudsigeligt taktslag – i form af regelmæssige møder, cykliske aktiviteter, evalueringer og feedback - vil aldrig realisere det fulde potentiale.

Et ensartet taktslag er lige så vigtigt i en organisation, som det er i en 4-mands inrigger. Koordineringen og rytmen mellem de fire personer i båden er afgørende for den samlede ydeevne og derved bådens hastighed. Det hjælper ikke, at én roer følger sin egen rytme.

Alt for mange organisationer glemmer at visualisere de gentagende mønstre på tværs af virksomheden. Alle brancher, sektorer og industrier har deres egen rytme, uanset om vi taler om private eller offentlige organisationer.

Med rytmer mener jeg faste, tilbagevendende aktiviteter og møder, som gentages år efter år. Her kan nævnes finansiel rapportering, ledermøder, MUS-samtaler, lageroptælling, leverandør-kontraktforhandlinger og salgskampagner. Det store spørgsmål er, om alle er bekendt med rytmen? Og hvis de er: Kender de rytmen i andre afdelinger foruden deres egen?

Det er her mange organisationer fejler. Hver afdeling eller team har givetvis lagt en årsplan, som man har præsenteret og drøftet på et kickoff møde, der tegner et bredt billede af retningen og målet for det nye år. 70-80 pct. af indsatserne i hver afdeling er prædefineret, både hvad angår indhold og tidspunkt – altså en rytme.

Denne rytme lærer man typisk at kende efter to-tre års anciennitet, og så er der en indbyrdes forståelse for, hvad der skal ske og hvornår – indenfor en afdeling. De færreste har kortlagt og visualiseret rytmen til gavn for nyansatte, nye ledere og særligt de øvrige afdelinger i organisationen.

De fleste har sikkert oplevet, at der pludselig kommer en større opgave/projekt flyvende ind fra en afdeling. Det kunne være marketingafdelingen, som lige fik en smart idé og lancerer en kampagne. Men hvad de ikke vidste, og derfor ikke tog højde for, var årets rytme på lageret.

De havde nemlig planlagt en oprydning/omrokering, fordi det i deres rytme plejede at være en "stille" uge. Havde lageret bare visualiseret og kommunikeret denne omrokering i årshjulet kunne det måske være undgået.

En god rytme på tværs af organisationen er altafgørende for at fremme synergier og nedbryde siloer. Vi oplever, at flere og flere anvender årshjulet til at visualisere og kommunikere organisationens rytme og taktslag. Et årshjul indeholder alle de vigtigste og gentagende aktiviteter, møder og opgaver i hele virksomheden, opdelt på afdelinger. Denne visualisering skaber en transparens på tværs af organisationen.

Netop denne transparens gør det muligt for den enkelte proaktivt at byde ind på tværs af siloerne til fælles gavn for kunderne og virksomheden. Alt for mange virksomheder har den antagelse at KPI´ere på et dashboard er med til at skabe alignment og en fælles rytme.

Men det er jo blot resultatet, altså en historisk status. Vi ser, at årshjulet hjælper vore kunder til at mindske opståelse af interne versioner af, hvad der er vigtigst og samtidig giver et helhedsbillede fremadrettet af hele virksomheden.

Så spørgsmålet er? Har I visualiseret en god fælles transparent rytme for 2020 eller har I en klassisk gammeldags årsplan, som er gemt af vejen i Sharepoint eller Onedrive, for så at vise historiske KPI på diverse dashboards.

BRANCHENYT
Læs også