Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Én ting afgør coronakampen: Indstillingen

Nogen er bedre selskab i en redningsbåd end andre. Men ligegyldigt hvad: Hjælp, hvor du kan.

Corona rammer verden

I min garage gjorde jeg i weekenden et historisk fund. Jeg fandt en sneskovl.

Modne mennesker og parcelhusejere kan stadig huske, hvordan dette redskab anvendes. Nu har jeg fået den idé at køre over til en bestemt bekendt med den og give ham besked på at kigge koncentreret ud af vinduet i stedet for ned i sin mobiltelefon. Ved det mindste tegn på snevejr skal han straks gå udendørs og fatte skovlen. Han har snevagten de næste seks uger. Ansvaret. For alle fortove langs med vejen. Hvorfor? Fordi det i situationen virker til at være det, han kan.

Ham, der snart bliver ansvarlig for snerydning, har valgt en særlig coronastrategi. Det, han tydeligvis kan i situationen, er at læse katastrofeforudsigelser på nettet og maile dem videre. Blandt andet til mig.

Mens meget står stille, har en anden bekendt valgt en anden strategi. Han har ryddet op i et skur og gjort haven klar til foråret.

Jeg ved godt hvem af de to, jeg vil helst vil sidde i en redningsbåd med. Hvis ulykken skulle ske. Eller – ulykken er desværre en sket. Seneste prognose er, at toppen måske kan være nået om seks uger. Måske.

Den hårde tid skal stås igennem. På den anden side skal der genopbygges. Hvor ramponeret og udfordret den globale økonomi end måtte være.

Der er grænser for, hvor meget man kan rydde op i en garage, men der er ikke grænser for, hvor meget man kan insistere på at holde fast i en normalitet midt i alt det unormale. Det er nu, at man i både virksomheder og husholdninger kan lave en to do-liste over ting, man KAN.

Nej. Man kan virkelig ikke meget, hvis man arbejder i rejse- eller turistbranchen. Arbejdede. Eller drev en virksomhed. Det må være forfærdeligt at opleve en forretning, som man har brugt et liv på at bygge op, gå ned på en uge. Men man kan noget. Man kan gå gennem de næste måneder med den klare vished, at der vil genopstå en rejse- og turistbranche på den anden side af ulykken. For det vil der.

Andre brancher er gået på lavt blus. Man holder vejret. Kan man noget i virksomheder, hvor man nok er i drift, men på stærkt reduceret niveau og kigger ind i uvisheden?

Ja. Det man kan, er at opretholde en normalitet, hvor det er muligt. Først og fremmest ved at have tanke på, hvor meget samfundet har gavn af, at hjulene holdes i gang – selv på lavt niveau. En lille underleverandør kan måske klare sig igennem. Håndværksmestre kan køre forretningen videre.

Hold fast i normaliteten midt alt det unormale. Hold i det hele taget fast. Katastrofedyrkere kan få kronede dage. Lyt ikke.

Hvis man forsøger at holde blikket på, at de næste uger og måneder skal stås igennem, for at man kan genopbygge på den anden side, giver forløbet måske en slags mening. Den hårde tid skal stås igennem. På den anden side skal der genopbygges. Hvor ramponeret og udfordret den globale økonomi end måtte være. Der skal genopbygges.

I mit fag, og det er kommunikation, er der en gylden regel: Det er ikke krisen i sig selv, der er farlig. Det er håndteringen af den, der kan gå galt. Eller godt.

Jeg rådgav på et tidspunkt et forsyningsselskab, der var kommet til at lukke forurenet drikkevand ud til sine kunder. To gange. På en måned. Da det skete gang nummer tre, ville de gerne have et råd om kommunikation i den slags situationer.

Vi går hurtigt til bundlinjen. Da vi, efter at alt fungerede igen, foretog en måling af forsyningsselskabets omdømme, var de personer, der havde været ramt af det forurenede drikkevand, mere tilfredse med selskabet, end dem, der kun havde læst om problemerne i avisen. De førstnævnte gav udtryk for, at de havde følt sig trygge og velorienterede under forløbet.

Indstilling er alt i en krisesituation. Hvis indstillingen hos de ansvarlige i situationen er, at alt må gøres for at finde løsninger, arbejder de berørte med i den specielle situation i stedet for imod. De borgere, der i en periode måtte hente deres drikkevand hos tankvogne, blev nu opmærksomme på, om de kunne hjælpe ældre og gangbesværede naboer.

Efter prognosen vil det gå stærkt de næste uger. Kurver vil blive stejle. Virksomheder vil arbejde efter nødprogrammer. Familier vil opdage, hvor sært stille livet er blevet.

Hold fast i normaliteten midt alt det unormale. Hold i det hele taget fast. Katastrofedyrkere kan få kronede dage. Lyt ikke. Og bliver de påtrængende, har jeg et råd: Stik dem en sneskovl. Med besked på at holde skarpt øje med vejret.

Indstilling. Indstilling. Indstilling. Husk det.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også