Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING

Sundhedskrisen kan ændre vores måde at arbejde på

Under coronakrisen bliver mange tvunget til at arbejde hjemmefra. Det kan være med til at skabe større tillid til teknologien og større frihed i arbejdslivet.

Corona rammer verden

Medarbejdere verden rundt får i disse dage et uventet lynkursus i Unified Communications (UC) via platforme som Skype for Business og Microsoft Teams. I Kina oplevede sidstnævnte for nylig en stigning på 500% i virtuelle møder, opkald og konferencer siden slutningen af januar, og der kan ikke herske tvivl om, at vi vil se en lignende vækst i Europa og andre dele af verden i den kommende tid.

Siden opstarten i midten af 1990’erne er UC vokset fra at være en nicheidé til katalysatoren for mange virksomheder, der er afhængige af videokonferencer, chat, tilgængelighedsinfo, datadeling og alle de andre aspekter af at have al kommunikation samlet på en delt platform.

Og det er sikkert at sige, at brugen af UC aldrig har været større end lige nu. Jeg ved, at det betyder, at nogle kæmper med at afholde deres første videomøde nogensinde, lære nye platforme at kende og at finde ud af, hvordan en arbejdsdag skal fungere, når den ikke er på kontoret.

De kan trøste sig lidt med det faktum, at nogle virksomheder har blomstret uden et fysisk kontor i årevis og i stedet været afhængige af, at alle arbejder sammen via UC – fra hjemmekontoret eller hvor og hvornår det passer bedst for dem.

I Poly har vi selv brugt og lavet løsninger til UC i mange år, så jeg kan forsikre alle, der i disse dage lærer grundtrinene, om, at det lønner sig med hensyn til produktivitet og fleksibilitet. For nogle kan det kræve lidt tilvænning, men heldigvis har platforme og enheder aldrig været mere intuitive, end de er i dag.

Det er ikke så længe siden, at UC-løsninger kun var tilgængelige for virksomheder, der havde tid og ressourcer til store implementeringsprocesser. De mange teknologiske fremskridt i dag gør det hurtigere for medarbejdere at implementere og adoptere UC-løsninger. For eksempel kan medarbejdere styre videomødeenheder fra deres smartphones, og it-afdelinger kan få indsigt i brugsmønstrene på UC-enhederne og vurdere, om de bruges korrekt.

For brugerne kan AI og machine learning forbedre videokonferencer ved for eksempel at justere stemmefrekvensen og lydstyrken for forskellige deltagere i et opkald eller fokusere på personen, der taler.

Mens fjernarbejde lige nu er et spørgsmål om nødvendighed, er der også fordele for produktivitetsniveauet. En undersøgelse af Forrester Consulting for Poly peger på den forretningsmæssige værdi af videokonferencer ved at fremhæve, at ”teams, der samarbejder ved hjælp af video, deler viden hurtigere, mindsker time-to-market og slår nemmere deres konkurrenter.”

Undersøgelsen argumenterer for, at videokonferencer fører til mere effektiv kommunikation, da det giver deltagerne mulighed for at aflæse nonverbale signaler som ansigtsudtryk og gestik – hvilket udgør op til 90 procent af vores kommunikation.

Samtidig tilbyder fjernarbejde en fleksibilitet, som mange af os har brug for i vores hverdag – især lige nu, hvor arbejde og hjemmeliv smelter sammen.

I årenes løb har jeg set ansatte eksperimentere med mange metoder til at arbejde hjemmefra, fra fjernkontorer og på forskellige tidspunkter. Disse eksperimenter er kun mulige, når der ikke er nogen streng ”9-17 kontortid”-mentalitet.

Og selvom nogle virksomheder er nødt til at have denne mentalitet, er virkeligheden på mange arbejdspladser helt anderledes, hvor arbejdet kan udføres overalt og når som helst, så længe deadlines overholdes.

Lige nu eksperimenterer vi alle med arbejdsformen, og jeg forventer, at mange har aha-oplevelser knyttet til det at arbejde hjemmefra, og hvordan de normalt arbejder.

Det vil skabe en større opmærksomhed og tillid til teknologien blandt både ledelse og medarbejdere, der i den nærmeste fremtid fortsat vil arbejde og kommunikere via UC.

Måske vil de aha-oplevelser sidde fast og ændre, hvordan vi arbejder, når vi er på den anden side af det her.

BRANCHENYT
Læs også