Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan redder du din forsyningskæde under covid-19

Coronaepidemien efterlader lige nu virksomheder verden over med store huller i forsyningskæden og adgangen til råvarer, materialer og arbejdskraft. Her er fem trin, der kan hjælpe dig med at genstarte din forsyningskæde under en krise.

Corona rammer verden

Både store og små virksomheder oplever markante forandringer og usikkerhed forbundet med den pandemi, der huserer i størstedelen af verden. Der er mangel på råvarer, arbejdskraft og i nogle tilfælde kunder, hvilket betyder store forandringer i udbud og efterspørgsel.

Selv med de talrige prognoser, der bliver lavet på området, ser vi virksomheder lukke helt eller midlertidigt ned på grund af mangel på råvarer.

Realiteten er, at de traditionelle metoder til at planlægge forsyningskæden ikke understøtter forstyrrelser som denne. Det er ikke muligt at finde brugbare løsninger ved hjælp af eksisterende den teknologi, som under normale omstændigheder bruges til at forudsige forholdet mellem udbud og efterspørgsel.

Den gode nyhed er, at kaotiske situationer også byder på nye muligheder.

I kriser som denne får vi øjnene op for, hvilke sårbarheder vores virksomheder har. Og vi kan alle lære og finde nye tilgange til, hvordan vi skal takle økonomiske forstyrrelser og sikre, at forretning stadig er rentabel i krisesituationer.

Det er selvfølgelig svært at være kreativ, når arbejdet foregår med kniven for struben. Så det er vigtigt at ansvaret for at udforske, eksperimentere og finde løsninger på nye problemer roterer mellem ens medarbejdere.

Da der er tale om voldsomme forandringer i ens forsyningskæde (nogle ville kalde det disruption), kan man med fordel inddrage designbaseret læring. Her integreres design tænkning med design processer, og man kombinerer erfaring med optimering af værdistrømmen. Tilsammen skaber det en forsyningskæde, der kan operere i et mere forudsigeligt miljø, selv når krisen florerer.

Her er nogle af de muligheder, I har, når I skal redde jeres forsyningskæde under kriser som covid-19:

1. Definer den krise, du befinder dig i, f.eks.:

  • Kritisk scenarie: 30 procent af dine centrale leverandører er fysisk placeret i katastrofeområdet.
  • Forretningens behov: Vi skal være i stand til fortsat at levere på de ordrer, der kaster det bedste afkast af sig.
  • Fokus: Identificér de ordrer, der påvirker forretningens indtægter mest og få styr på, om de tilknyttede leverandører skal udskiftes på baggrund af historik og data i realtid.

2. Indsaml data fra forskellige kilder og konsolider dem i én samlet database
Saml data fra forskellige kilder såsom vejrhistorik og -forudsigelighed, potentielle leverandører fra forskellige områder, produktionstid og omkostninger, og kombiner alle datasæt. Tilsammen kan det give dig et vigtigt overblik over de muligheder, du har.

3. Interview virksomheder, der selv har oplevet store forstyrrelser og lær fra dem
Identificér de mest relevante interessenter, der tidligere har oplevet store forstyrrelser i udbud og efterspørgsel i deres marked, og stil spørgsmål såsom:

  • Hvordan løste I problemet?
  • Hvilke løsninger brugte I?
  • Hvad fungerede ikke godt og hvad ville I have gjort anderledes?
  • Hvilke forretningsenheder var involveret?
  • Hvad var resultaterne?
  • Hvilke datakilder brugte I og hvordan?
  • Hvilke teknologier blev anvendt?
  • Hvor lang tid gik der før, alt var tilbage til det normale?
  • Hvilken effekt havde det på virksomheden?

4. Brainstorm på hurtige løsninger
Nu til den sjove del. I har samlet en masse data, og nu skal kreativiteten i spil. Start med en klassik brainstorm, hvor I samler en gruppe medarbejdere og få de forskellige idéer på bordet uden videre kommentarer. Denne form for brainstorm kan stimulere andre idéer til, hvordan man hurtigt kan løse kritiske forretningsproblemer. Tænk ikke på det store billede her, men fokusér på den specifikke del af den værdikæde, I prøver at løse.

5. Lav prototyper og tests

Når I laver prototyper, skal I gennemgå, hvordan data har hjulpet, og hvordan realtidsdata fremadrettet kan hjælpe i en reel situation. Brug meget gerne nye teknologier såsom:

  • Blockchain: Til sporbarhed og historik.
  • Robotic process automation (RPA): Til at automatisere processen baseret på data.
  • Udviklingsværktøjer med low-code: Til at sikre en brugervenlig grænseflade for medarbejdere, leverandører, partnere og kunder.
  • Cloud-applikationer og forstærket kunstig intelligens (AI): For at foreslå mulige veje og løsninger, når krisen indtræder.

I krisetider handler det i høj grad om at holde liv i de processer, der har størst betydning for virksomhedens indtægter. Ved at skabe overblik over de muligheder I har, kan I måske endda finde nye forretningsmuligheder på hidtil ukendte markeder.

Det har Corona-krisen allerede set sine første eksempler på, med f.eks. alkohol- og kosmetikproducenter, der er begyndt at producere håndsprit til hospitalerne. Men ligesom vi alle skal acceptere, at social afstand er nødvendig for at bekæmpe en epidemi, skal vi indstille os på, at transformation er nøglen til at skabe de løsninger, der hjælper os igennem kriser som denne.

BRANCHENYT
Læs også