Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Aldrig har så mange haft så få at takke for så meget

Det er ikke tidligere set, at de fem største selskaber i USA har udgjort så stor en andel af værdien i det toneangivende aktieindeks. Det digitale femkløver toner frem som coronakrisens langsigtede vindere.

Corona rammer verden

Sjældent har så mange haft så få at takke for så meget. Og nej, jeg taler ikke om de modige britiske jagerpiloter, der modstod de tyske luftangreb på England under Anden Verdenskrig, men om en lille gruppe selskaber, der har formået at sørge for, at USA fortsætter med at være et af de aktiemarkeder, der klarer sig absolut bedst.

De fem giganter Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet (Google) og Facebook er indbegrebet af den digitale tidsalder og de nye vaner, vi siden årtusindeskiftet har taget til os, og i dag udgør de via deres stærke forretningsmodeller omkring 21 pct. af S&P 500-indekset, der omfatter 500 af de største amerikanske selskaber på børsen. Aldrig før har de fem største selskaber i S&P 500 udgjort en stor andel af indekset – de har slået den tidligere rekord fra år 2000, da Microsoft, GE, Cisco, Intel og Walmart udgjorde omkring 18 pct. af S&P 500.

De seneste år har det digitale femkløver fyldt en stadig større andel af indekset som globale frontløbere for en ny generation af digitale selskaber, og vores håndtering af coronavirussen med nedlukning af samfund og social distancering har blot givet mange af dem yderligere et boost.

Stay at home-selskaber, dvs. selskaber der gør det muligt at arbejde, købe ind og ikke mindst underholde dig selv hjemmefra, har med rette været særdeles robuste i den senere tid. Mange af selskaberne har under coronakrisen udviklet sig mærkbart bedre end markedet generelt – og på kortere sigt kan det måske give disse selskaber lidt udfordringer rent kursmæssigt. Forklaringen på dette er som følger:

En lang række aktier inden for blandt andet finans, industri og olie er i den grad blevet bombet tilbage under coronakrisen, fordi den økonomiske opbremsning rammer dem hårdere, og derfor udgør de nu en mindre andel af mange investorers porteføljer end for blot få måneder siden.

De seneste uger har vi derfor også set, hvordan investorer søger mod disse aktier på dage, hvor de finansielle markeder er præget af optimisme om coronavirussens udvikling og forhåbninger om snarlig genåbning af økonomierne – og den tendens kan meget vel blive forstærket senere på året.

I Danske Bank forventer vi en gradvis genopretning af den globale økonomiske aktivitet i løbet af andet halvår af 2020, og det kan yderligere skærpe investorernes appetit på de hårdest ramte sektorer som finans, industri og olie på bekostning af blandt andet de digitale selskaber.

Men hvis jeg forventer denne form for sektorrotation senere i år, burde jeg så ikke dæmpe min begejstring for digitale aktier og teknologi, kunne man spørge? Det korte svar er nej. For selv om der måske kan komme perioder, hvor de digitale selskaber ikke helt kan følge med markedet, er den overordnede tendens mod øget digitalisering ustoppelig, og den er i mine øjne vigtig at være eksponeret mod som investor.

Mange af de digitale vaner, vi har opbygget eller udbygget under coronakrisen, vil utvivlsomt blive hængende. Mange flere har fået øjnene op for, hvor bekvemt det er at få varerne fra supermarkedet bragt direkte til døren, hvor meget digital hjemmeunderholdning betyder, når store dele af samfundet er lukket ned, og hvor vigtigt det er for selskaber at kunne holde forretningen kørende, uden at vi er i samme lokale.

Som strateg vurderer jeg hele tiden de forskellige investeringsmæssige alternativer op imod hinanden. Aktuelt har jeg svært ved at se en mere interessant langsigtet trend end vores digitale transformation, så indtil noget andet bliver åbenlyst billigt og med en væsentlig lavere risiko, så er det inden for digitale aktier, jeg generelt ser de bedste muligheder for at få et højere afkast end aktiemarkedet generelt.

Men husk, at intet varer evigt – heller ikke de fem digitale giganters dominans i S&P 500-indekset. Ser vi 20 år frem, vil nye selskaber utvivlsomt trænge sig på i toppen og blive de nye kursmæssige højdespringere, præcis som vi har oplevet de forgangne 20 år. Derfor er det altid vigtigt med en god, bred eksponering mod aktiemarkedet. Når det brede fundament er på plads, kan du derefter forsøge at drysse få udvalgte vindere på toppen – men husk at få dem skiftet ud, når nye trænger sig på.

BRANCHENYT
Læs også