Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hvad og hvem vil Danske Bank?

Storbanken risikerer at falde dybere og miste en hel generation af bankkunder med sin adfærd over for unge førstegangskøbere på boligmarkedet.

Danske Bank offentliggjorde i begyndelsen af dette år, at banken havde mistet ca. 23.600 nemkonto-kunder for året 2019. Det er mere end en fordobling i forhold til 2018, da banken mistede ca 11.000 nemkonto-kunder. I forbindelse med offentliggørelsen af 2019-kundeflugten udtalte bankens topchef Chris Vogelzang, at »hver eneste kunde, vi taber, er en for meget«. Det har man efterhånden hørt mange gang fra Danske Bank, så hvorfor bliver det ved med at gå galt?

Ingen tvivl om at banken allerede blev skurken i forbindelse med finanskrisen, hvor den måtte gå til staten og låne penge for at have nok likviditet til at overleve. Hver gang, man hører noget negativt om Danske Bank, hvor kunderne føler sig snydt, er det ofte akkompagneret med »jeg har betalt for, at I ikke gik ned, og det er takken for det«.

At banken så fulgte op med “New Normal”-kampagnen, må nok betegnes som en af danmarkshistoriens bedste eksempler på forfejlet og malplaceret markedsføring. Derefter kom hvidvask- og Flexfri-Fri-sagerne, som fik bægeret til at flyde over. Disse to sager var anderledes end Danske Banks statslån under finanskrisen.

En ting er, at man kan komme til at fremstå grådig, det bliver nok glemt henad vejen. Noget andet er kombinationen af grådighed, snyd og samfundsmæssigt amoralskhed, som man ikke ser mildt på i Danmark. Danske Bank var op til finanskrisen bankverdenens svar på A.P. Møller. Masser af glade kunder og tingene blev gjort ordentligt, men det image satte de over styr de næste 10-11 år. Men er der håb forude for Danske Bank, og kan de få kunderne tilbage, hvis ikke de ændrer sig?

Med coronakrisen må vi forvente, at den økonomiske nedtur kommer, og den kommer med al sandsynlighed med stor kraft. Alle alarmklokker ringer, og folk frygter, hvad der skal ske, og om de har et job og en bolig i morgen.

Allerede tidligt i forløbet stod statsminister Mette Frederiksen frem på et af sine pressemøder og talte om samfundssind og anmodede om, at bankerne skulle vise samfundssind. Den anmodning er uhørt fra en statsminister i Danmark.

Her havde Danske Bank en gylden mulighed for at komme tilbage på imagesporet, men der jokkede de endnu engang i spinaten. Realkredit Danmark er ejet af Danske Bank, og Realkredit Danmark (og dermed Danske Bank) hævede i sidste uge udbetalingen ved optagelse af realkreditlån, således at låntager nu skal stille med minimum 10 pct. af købssummen på boligen. Minimumsudbetalingen fra låntager lå før på 5 pct., så det er altså en fordobling.

I forbindelse med denne stigning udtalte Carsten Nøddebo, adm. direktør i Realkredit Danmark, at 90 pct. af kunderne i forvejen selv kom med 10 pct., og at de havde implementeret stramningen for at beskytte de mest sårbare kunder. Her ville det være hjælpsomt, hvis Realkredit Danmark præciserede, hvad de 90 pct. dækkede over i forhold til sammensætningen på kundetyper med eksempelvis alder, allerede aktive på boligmarkedet, førstegangskøbere, pensionister osv.

Realkredit Danmark/Danske Bank mener, at det ville være uansvarligt for nogle kunder at sætte sig for hårdt. De kunder, som dette går udover, er typisk unge førstegangskøbere, der drømmer om bolig. De har, som regel, ikke en stor portion penge til udbetaling. Til gengæld, har de unge en meget lang tidshorisont på arbejdsmarkedet og er derfor også attraktive som bankkunder på den lange bane, og med det nuværende renteniveau skulle de, teoretisk, have en gunstig mulighed for at komme ind på markedet.

Men det har de ikke. I et boligmarked der potentielt står overfor en nedgang, hvis den ikke allerede er begyndt, er Danske Bank og Realkredit Danmark med til at puste til ilden, og i virkeligheden er de med til at forringe værdien af deres “90 procent kunders” boliger, når boligpriserne falder, delvist som en konsekvens af deres egen udlånspolitik.

Havde Danske Bank og Realkredit Danmark så behøvet at gøre dette og blive endnu mere upopulære? Nej, det havde de ikke, for der er allerede udskældte mekanismer, som Finanstilsynet implementerede i 2018, der umuliggør mange køb, fordi ens købsmuligheder er meget afhængige af størrelsen af hustandsindkomsten.

At Danske Bank og Realkredit Danmark nævner, at det er midlertidigt, hjælper dem ikke imagemæssigt og specielt ikke med den bagage, de kommer med. Det bør nævnes, at de andre kreditforeninger ikke har fulgt Realkredit Danmark/Danske Banks eksempel men snarere kritiseret fremgangsmåden.

Hvis Danske Bank ønsker at få kunder tilbage og være en bank i fremtiden, må de sadle om med det samme. De må fokusere mere på de unge førstegangskøbere, vinde deres tillid og fortælle dem, at de er fremtidens kunder. Ellers risikerer Danske Bank at falde dybere og miste en hel generation af bankkunder.

BRANCHENYT
Læs også