Serier

Krisen tryktester dit formål, dine ejere og din forretningsmodel

Som erhvervsleder bliver jeg hver dag klogere på min forretning gennem de massive bølger af forandring, som coronakrisen skyller ind over os. Her er de tre vigtigste erfaringer, jeg tager med mig, når samfundet åbner igen.

Corona rammer verden
Anders Hestbech, adm. direktør i Købstædernes Forsikring Foto: PR/Købstædernes Forsikring/Büro Jantzen

Det er et andet samfund, vi er ved at åbne. Vores økonomi er udfordret, og det samme er gågadens små butikker, kulturlivet og danskernes hverdag. Side om side med sundhedskrisen står erhvervsledere over for store udfordringer i en tid med historisk lav forbrugertillid og købelyst, frygt for recession og generelt større usikkerhed.

Det er let at være pessimistisk, når alt er under pres. Men tager man de positive briller på, er det også tydeligt, at kriser skubber til os og tvinger os til at se på os selv udefra. Hvad gør vi godt, og hvad kan vi gøre anderledes i morgen, som vi ikke gjorde i går?

Som erhvervsleder bliver jeg hver dag klogere på den forretning, jeg står i spidsen for, gennem de massive bølger af forandring, som coronakrisen skyller ind over os. Hvis jeg skal fremhæve tre erfaringer, som jeg tager med mig i post-pandemien, er det, at:

• Purposedrevne virksomheder står stærkt. De virksomheder, der arbejder ud fra et meningsfuldt formål, har lettere ved at komme igennem kriser. Blandt andet fordi de er mere innovative, robuste og omstillingsparate, sådan som Ernst & Young tidligere har beskrevet. Når Grundfos beslutter at 3D-printe visirer, og A.P. Møller Gruppen finansierer fragtfly med livsvigtige værnemidler, sker det ud fra et ønske om at gøre en forskel. Et stærkt purpose gør virksomheden i stand til hurtigt at redefinere sin normale spilleplade og genskabe en value proposition i en tid med hastige forandringer, som en CEO-analyse fra Harvard Business Review konkluderede sidste år. Når udfordringerne banker på døren, bliver et purpose et endnu vigtigere pejlemærke at træffe beslutninger ud fra. Det mærker jeg også selv, når vi fortsætter med at sælge lønsikringer til danskerne i en tid med større usikkerhed om fremtidig beskæftigelse, mens andre lukker kassen i. Et purpose hører ikke kun til i højkonjunktur. Det er i krisetid, det står sin prøve.

• Den kundeejede forretningsmodel er effektiv. I kriser gælder det om at hjælpe hurtigt. Gensidige selskaber har den klare fordel, at de ikke står til regnskab over for aktionærer, der forventer udbytte. Ejerne er kunderne, og den primære opgave er at give dem social og økonomisk tryghed. Når vi hjælper corona-ramte virksomheder med øget likviditet og dækker alle privatkunder, der giver en hånd med i sundhedsvæsenet, skal vi ikke først spørge om lov hos aktionærerne. Det sker ud fra et langsigtet ønske om at få dem helskindede gennem krisen. Det får mig til at tænke på en undersøgelse fra CBS tidligere i år. Forskerne fandt frem til, at sandsynligheden for et bankkrak er mindre, når aktionærer ikke har direkte magt over ledelsen. Fordi risikoen for forcerede beslutninger er lavere. Måske smitter det positivt af på os den lange bane. En ny tillidsrapport fra Edelman blandt 12.000 forbrugere viser, at 65 procent mener, at virksomheders reaktioner under coronakrisen har stor indflydelse på, om de vil købe deres produkt eller ej.

• Danskerne er mere digitalt parate, end vi troede. Vi udfordres og danner nye vaner i krisetider. Flere er hoppet på digitaliseringstoget, som vil sætte farten op nu. Det vil intensivere det digitale kapløb i forsikringsbranchen, hvor nye teknologier som sensorteknologi, predictive data og kunstig intelligens sætter nye standarder for, hvordan vi skræddersyr produkter, forebygger og behandler skader. Det er en kæmpe transformation af en branche med mere end 200 år på bagen. Med respekt for lovgivning og de mange etiske hensyn, der aldrig må overskrides, ligger et utal af muligheder klar til at blive indfriet. Meget tyder på, at både branchen og danskerne er rykket nærmere den digitale fremtid.

Vi skal nu alle lære at manøvrere i en ny virkelighed. Mange virksomheder har fået en alvorlig økonomisk mavepuster - SMV Danmark peger på omsætningsfald på over 60 procent blandt medlemmerne. Vi har også kunder, der er i risiko for at gå konkurs.

Men overalt i landet taler vi med små erhvervsdrivende, der lykkes med at skabe nye forretningsmodeller. Lokale frisører åbner nye webshops med hårprodukter, og de små restauratører genopfinder sig selv med succes som take-away. Netop evnen til at udnytte forandringer er vigtig, så vi er klar, når krisen letter sit greb om Danmark igen.

BRANCHENYT
Læs også