Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Det simple og intuitive er nøglen til digital succes

I min vækstvirksomhed er vi besatte af begrebet ’simplexity’, som alle verdens førende digitale forretningsmodeller har til fælles: De er lykkedes med at gøre brugeroplevelsen af komplekse ting simpel og overskuelig, uanset om vi taler Netflix, Dropbox eller Slack.

Corona rammer verden

Som iværksætter indenfor MarTech, hvor teknologi møder marketing, følger jeg tæt den globale udvikling, når det kommer til fremtidens digitale forretningsmodeller. Min egen virksomhed er oppe imod store globale spillere som Adobe, Shutterstock og Getty Images, og alle tre selskaber er lige nu udfordret af komplicerede brugeroplevelser og et stærkt produkt frem for performance-fokus.

De har ligesom tusindvis af andre virksomheder den digitale arv med sig, at det i den første bølge handlede om at digitalisere, hvad man allerede lavede i forvejen. Aviserne blev til online-aviser, og de trykte dokumenter blev til PDF’er, men i ingen af tilfældene blev brugeroplevelsen hverken bedre eller lettere. Digitalisering var ganske enkelt lig med, at noget ikke-digitalt blev gjort digitalt.

Den anden bølge handlede for mange selskaber om at gøre services til software, og det betød især for kunderne muligheder for at svare penge og i nogle tilfælde besvær, men vi er allerede langt forbi den tid, hvor SaaS (software som en service) i sig selv er nok. I den tredje bølge – den egentlige digitale guldalder – kommer det nemlig til at handle om to centrale ting:

  • Simplexity
  • Performance over produkt

I min egen vækstvirksomhed er vi besatte af begrebet ’simplexity’. Det er vi, fordi alle verdens førende digitale forretningsmodeller har det til fælles, at de er lykkedes med at gøre komplekse ting simple. Uanset om vi taler Netflix indenfor filmbranchen; Dropbox indenfor fildeling eller Slack indenfor business communication-platforms, fremstår brugeroplevelsen hos alle disse virksomheder simpel og intuitiv.

Imidlertid er de algoritmer, som ligger til grund for brugeroplevelsen, alt andet end simple. Netflix er verdensmester i at bruge machine learning til at forudsige brugeradfærd og specialtilpasse indhold, mens Slack excellerer ud i at skabe en brugeroplevelse, der er så langt væk fra et dødssygt intranet, som man næsten kommer.

Samtidig er Dropbox, Slack og lignende selskaber utroligt dygtige til at fjerne integrationsbarrierer i deres økosystemer. Alle virksomheder indgår i et digitalt økosystem, og der er to grundlæggende tilgange til disse systemer: Kæmp med dem eller bliv en del af dem.

Kæmper du, skal du slå dine konkurrenter, og det kunne jo lyde som en fornuftig ting, men det er det langt fra i fremtiden. Kunderne vil nemlig langt hellere have, at din digitale forretning indgår så strømlinet som muligt i de platforme, som de også bruger, og kunderne er komplet ligeglade, om du måtte se disse platforme som konkurrenter eller ej.

Derfor bør din tænkning centrere sig om at blive en tættere del af økosystemet og integrere, hvor du overhovedet kan. Tænk om dit produkt som noget, der skal fungere – uanset hvor kunden er. ’Works where you do’ er vores interne mantra i min virksomhed, eller som stifteren af Dropbox, Drew Houston, har udtrykt det:

“ People do not choose Dropbox because it has this much space or gigabytes. They choose it for the experience.”

Indenfor marketingverden og den visuelle industri, som vi beskæftiger os med, har man i årtier talt ’images’. Den kreative verden består af tusindvis af verdensmestre ud i at vurdere, hvorvidt et billede er godt eller ej, og det kan gøre det enormt vanskeligt at tilfredsstille dette publikum, eftersom alle har en mening og et stykke hen ad vejen er selvudnævnte eksperter

Imidlertid har den digitale databesættelse også ramt den kreative industri i det seneste årti, og derfor ser man en stærk bevægelse fra ’images til ’impact’ – eller mere overordnet fra produkt til performance.

Derfor bliver vores rolle i fremtiden ikke blot at servicere kunderne med flotte fotos, men i høj grad også at hjælpe dem med at vælge de billeder, der performer. På samme måde forholder det sig i alle andre digitale forretningsmodeller, hvor din opgave bliver ikke kun at tænke i produkt, men i høj grad også i performance – ikke din egen vel at mærke, men dine kunders evne til at øge performance igennem dit produkt.

Hvis du driver et bogholderisystem, er det i fremtiden ikke nok, at du blot kan levere en simpel platform til at håndtere bilag og regnskaber. Du bør også udnytte de store mængder af big data, du har til rådighed, til at hjælpe kunden med at benchmarke sin forretning i forhold til konkurrenterne.

Det vil sige: Er deres udgiftsposter umiddelbart fornuftigt fordelt? Hvor scorer de højt, og hvor bør de performe bedre? Hvordan kan man fremskrive deres tal baseret på overordnede branchetal, og hvilke andre strategiske diskussioner kan du hjælpe virksomhedsejerne med at tage i kraft af din platforms evne til at bryde komplekse tal ned i simple grafer?

Det gælder uanset den branche, du befinder dig i, at det derfor ikke længere er nok, at man som SaaS-platform leverer god software og et godt produkt. Du skal på samme tid levere et stærkt outcome for kunderne, så du hjælper dem på vej til øget omsætning og profitabilitet.

BRANCHENYT
Læs også