Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kan man få lønkompensation, hvis man ikke udbetaler løn?

Selvfølgelig skal virksomheder ikke kompenseres, hvis der ikke udbetaler løn til strejkende eller sparer løn på grund af lockout.

Corona rammer verden

Jeg så til min store overraskelse, at Finans i torsdags havde den topnyhed, at 600 virksomheder var afskåret fra at få del i lønkompensationspakkerne, fordi de var konfliktramt.

Jeg undrede mig, fordi jeg ikke havde kendskab til 600 konfliktramte virksomheder og i øvrigt fandt det fuldkommen usandsynligt, at det skulle være tilfældet.

Men så fandt jeg ud af, hvad kilden til oplysningen var: Et supplerende ministersvar på et spørgsmål fra Beskæftigelsesudvalget, hvoraf det fremgår, at der siden 1. januar 2015 har været ca 600 anmeldte konflikter. Siden 2015!

Det fremgår desuden tydeligt af svaret, at konflikten eller virksomheden kan være ophørt siden. Ja, det må man da virkelig formode!

Dermed er der intet belæg for, at der skulle være 600 virksomheder, der ikke kan få lønkompensation. Artiklen er direkte misvisende. Jeg synes, at Finans burde berigtige oplysningerne.

Til den indholdsmæssige side af sagen: Jeg finder det ganske rimeligt, at en virksomhed, hvor medarbejderne strejker, ikke kan få dækket lønudgifter, den ikke har.

Jeg finder det ganske rimeligt, at en virksomhed, der har lockoutet medarbejderne, ikke kan få dækket lønudgifter, den følgelig ikke har.

Finans svarer her på Jette Gottliebs ønske om berigtigelse af den omtalte artikel:

Styrelsen for Arbejde og Rekruttering, STAR, har i en mail oplyst til Finans, at 632 virksomheder figurerer på en liste over igangværende arbejdskonflikter. Konflikterne går tilbage til januar 2015 og STAR oplyser, at 3-5 pct. af disse virksomheder kan være lukket, og her har Finans valgt det mest konservative skøn og dermed nået frem til 600 virksomheder.

Flere Folketingspolitikere har stillet spørgsmål til emnet, bl.a. Venstres Ulla Tørnæs. Beskæftigelsesministeriet oplyste først, at det ikke havde kendskab til noget tal, men da Finans henvendte sig med STAR-tallene, blev ministeriets svar – som Gottlieb henviser til – korrigeret herefter.

Dette anså vi i det redaktionelle forløb dog som en intern proces og udelod oplysningerne fra artiklen.

Finans har på intet tidspunkt skrevet, at virksomhederne ikke kan få kompensation, men at de jf. svar fra ministeriet ikke kan få kompensation for de grupper, der er omfattet af en konflikt.

Finans finder derfor, at der er dækning for historiens præmis om, at 600 virksomheder ikke kan få fuld lønkompensation som følge af konflikter med fagbevægelsen.

BRANCHENYT
Læs også