Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Behold din ægtefælle og dine investeringer

Hav is i maven, og lad være med at paniksælge et værdifuldt aktiv, selvom det er let at købe og sælge.

Corona rammer verden
Rune Wagenitz Sørensen, adm. direktør, Miranova Fondsmæglerselskab

Det er ingen hemmelighed, at jeg holder meget af ETF’er; det er primært den form for investeringer, jeg anbefaler mine kunder at sætte deres penge i. ETF er en fællesbetegnelse for fonde, der handles på børsen på samme vis som en aktie. Fondene investerer typisk i enten aktier eller obligationer.

Men i en krise som den, vi gennemlever nu, er der et problem med ETF’er – og med alle andre børshandlede papirer, for den sags skyld: Problemet er, at de er så lette at sælge. Likviditeten er stor, og man kan købe og sælge med det samme, hvis man vil.

Likviditet er normalt noget, vi betragter som en fordel i investering. Men det kan faktisk være en ulempe, at det er nemt at komme ud af en investering.

Folk, som følger med på min blog hos Finans, ved, at jeg er skeptisk over for investorers opfattelse af såkaldte alternative investeringer, om det så er skove, fast ejendom, solenergi eller danske vindmøller. Min skepsis skyldes, at markedsprisen er svær at observere. Man kan derfor let sidde tilbage med en opfattelse af, at den type investeringer er mere stabile. Jeg tænker dog, at ejendomspriserne ligesom aktier er faldet mærkbart.

Men i denne usikre tid er der en stor fordel i forhold til investeringsadfærd: Det er sværere at sælge eksempelvis fast ejendom. Hvis man vil ud, bliver man på en måde påtvunget en tænkepause, fordi investeringen er illikvid. Det giver tid til at overveje, om man virkelig kan forudse, hvor priserne er på vej hen. Man bliver også tvunget til at overveje, om ikke det er fornuftigt at holde fast i lang tid i en investering, der fra start var tiltænkt at have lang sigt?

Det er min fornemmelse ud fra samtaler med kunder, at mange i øjeblikket taler om, at aktiemarkedet skal en tur mere ned. En diskussion vi tilsyneladende aldrig bliver færdige med.

Det klogeste, vi som investorer kan gøre, er at holde fast i vores investeringer. Hvilket kan være svært, især hvis man har panikangst og bare vil ud. Eller hvis man tænker, at man evner at forudse en ny nedtur og samtidig ser sig i stand til det sværeste, som må være at købe ind igen, når kurserne har fået endnu et hug, fordi pessimismen har vokset sig større.

Her skal man huske, hvad en klog mand har sagt:

»Tiden er din ven, impulsen er din fjende.«

Han hed Jack Bogle og var i en del år leder af Vanguard, en af verdens største udbydere af indeksfonde. Bogle var nok den første til at udbyde indeksfonde. Men han var modstander af ETF’er (i de flestes øjne groft set det samme som indeksfonde), fordi de var for nemme at handle; det ansporer dårlig investeringsadfærd. Handel fører ikke til afkast, det gør ejerskab.

For et par år siden besluttede Folketinget, at det skulle være lidt sværere at blive skilt. Har man børn, kan man nu ikke længere blive skilt med det samme over nettet; man skal igennem en tremåneders ”refleksionsperiode”.

Selv synes jeg, at det er for let at blive skilt fra sine investeringer. Jeg kunne selvfølgelig ikke drømme om at foreslå tvungen refleksionsperiode på ETF- og aktiemarkedet, men jeg vil anbefale alle at tage en frivillig tænkepause, hvis impulserne siger ”sælg”. Drop spekulationerne, behold din ægtefælle og dine investeringer.

BRANCHENYT
Læs også