Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Bliver virksomhedernes grønne omstilling smittet med corona?

64 pct. af den samlede befolkning nu køber aktivt ind fra virksomheder, der tager ansvar og boykotter ligefrem virksomheder, der ikke gør. Derfor er det farligt at lægge den grønne omstilling på hylden på grund af krisen.

Corona rammer verden

Vi befinder os i en global sundhedskrise, som på rekordtid udviklede sig til en økonomisk krise uden sidestykke, og som stiller vanskelige krav til virksomhederne. For selvom vi så småt aner et glimt af en reel genåbning for enden af tunnelen, står én ting fast: Fremtiden er uforudsigelig, og vejen ud af krisen bliver både lang og hård.

For mange virksomheder gælder det først og fremmest om at komme helskindet igennem og overleve stormen. Det betyder, at mange af deres store udviklingsprojekter er blevet skudt til hjørne. En umiddelbar frygt er, at virksomhedernes grønne omstilling lægges på hylden.

Det er i min optik en farlig vej at gå. Forbrugerne har i dag helt andre krav til virksomheder end tidligere. Det er ikke nok ”bare” at tjene penge til sine aktionærer. Det gælder om at have et klart formål, som går ud over profit. I USA har en af de største erhvervsgrupper, The Business Roundtable, droppet mantraet om, at aktionærernes interesser altid kommer i første række og placerer nu aktionærerne som blot én af fem sideordnede interessenter på linje med kunderne, de ansatte, leverandørerne og det omgivende samfund.

Det bakkes op af en undersøgelse fra bureauet Edelman, som konkluderer, at 64 pct. af den samlede befolkning nu aktivt køber fra virksomheder, der tager ansvar, og ligefrem boykotter virksomheder, der ikke gør. Det lyder måske voldsomt, men det illustrerer meget godt, at vi som forbrugere i højere grad køber det, som brands står for, og som passer med vores livssyn.

For når alt kommer til alt, så er der i dag en overflod af produkter, og mange af dem kan præcist det samme. Faktisk viser en undersøgelse fra Havas Media Group, at tre ud af fire brands kunne være forsvundet i morgen, uden at forbrugerne overhovedet ville ane det.

Jeg er sikker på, at coronakrisen kun forstærker den tendens. Vi oplever, at vi klarer os fint med mindre. Vi behøver ikke at købe nye ting hele tiden. Flere vil købe færre, men bedre ting. Vi vægter de lokale varer, og vi kræver større gennemsigtighed i forhold til produktionen og værdikæden. Alt sammen stiller store krav til virksomhedens evne til at kommunikere værdier, men frem for alt at sætte handling på ordene.

Det er imidlertid ikke kun virksomhederne, som forbrugerne har andre forventninger til. Det gælder også topchefen, hvis rolle i dag er meget bredere end tidligere. Ifølge en undersøgelse fra Infomedia mener 67 pct. af danskerne, at topledere bør tage føring med at skabe forandringer i samfundet, og 49 pct. mener, at en topleder bør udtale sig om samfundsrelaterede emner.

I mit job som kommunikationsrådgiver ser jeg ofte direktører, der egentlig bare vil gå under radaren og fokusere på driften, men CEO’en har en stor indflydelse på virksomhedens image og spiller en vigtig rolle i forhold til at have et synligt brand. Særligt de yngre medarbejdere forbinder deres identitet med virksomheden, de arbejder i. Derfor er det også positivt, at topledere i de største virksomheder ser ud til at være blevet mere aktive på særligt LinkedIn under coronakrisen.

Så kære virksomheder – jeres rolle er selvfølgelig først og fremmest at styre virksomheden igennem krisen på bedst muligt vis og redde så mange arbejdspladser som muligt, men hav det lange lys på og stol på potentialet i grønne løsninger og oprigtigt samfundsansvar og bland jer i samfundsdebatten. Ellers risikerer du som virksomhed at miste forretning på den lange bane.

BRANCHENYT
Læs også