Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Dine underleverandører har aldrig været vigtigere

Når virksomhederne i øjeblikket justerer forretningen, bør de fokusere på det store potentiale, der ofte ligger gemt i leverandørforholdet. To nøgleord i den forbindelse er fleksibilitet og transparens.

Corona rammer verden

Massefyringer som følge af coronakrisen er blevet en fast del af nyhedsstrømmen. Virksomheder som Billund Lufthavn og SAS har som en del af den særligt udsatte luftfartsindustri meldt om masseopsigelser, og de kommende uger må vi desværre forvente, at endnu flere danskere må sige farvel til deres arbejdspladser.

Fyringsrunderne er det mest synlige tegn på, at de danske virksomheder i øjeblikket foretager store justeringer, men det er ikke blot medarbejderne, virksomhedslederne bør kigge på, når de forsøger at tilpasse sig krisens præmisser.

En af de aktører, der ofte overses på vejen ud af krisen, er underleverandørerne. Og når de så faktisk huskes, agerer nogle virksomheder fejlagtigt kortsigtet. Under finanskrisen så man således, at enkelte udnyttede situationen til at presse underleverandørerne på prisen. Konsekvensen var, at virksomhederne efter krisen fik et anstrengt leverandørforhold, hvis da ikke prispresset var med til at lægge underleverandøren helt i graven.

Når virksomhederne i øjeblikket justerer forretningen, bør de i stedet fokusere på det store potentiale, der ofte ligger gemt i leverandørforholdet. To nøgleord i den forbindelse er fleksibilitet og transparens.

Et godt eksempel på det første leverede Salling Group, da virksomheden proklamerede, at man ville fremrykke betalingerne til pressede underleverandører. Fleksibiliteten gælder dog ikke blot likviditetshensyn. Måske giver det også mening, at din underleverandør ikke bare leverer komponenter, men også overtager et tilhørende led af produktionen. På den måde kan du opnå mere værdi, hvis du er fleksibel nok til at uddelegere kompleksitet til gengæld for en mere stabil ordreaftale til underleverandøren.

Når det kommer til transparens i leverandørrelationen, er første skridt at sænke paraderne. Køber ledelsen hos både virksomhed og leverandør ind på åbenhed og informationsdeling, skæres det overflødige fedt bestående af gætværk om modpartens forventninger og interesser nemlig fra.

Det frigiver mere tid til at definere de fælles mål, så der kan fokuseres på det arbejde, der faktisk skaber værdi for begge parter. Den tættere relation mellem køber og leverandør kan endda åbne nye muligheder og fostre forretningsideer, der ellers ikke var kommet til verden.

En stærkere leverandørrelation kræver både mod og tillid til at ændre mindset. Mod forstået på den måde, at man skal turde bryde med de eksisterende arbejdsgange. Og tillid, fordi man for at indfri potentialet er nødt til at lukke underleverandøren ind tidligere i udviklingsprocessen.

Er modet til stede og tilliden etableret, er der imidlertid ingen undskyldning for ikke at komme i gang. Jo tidligere, du tænker nyt, jo hurtigere kan gevinsterne gøre en forskel for din virksomheds position i et kriseramt marked.

BRANCHENYT
Læs også