Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Stiller vi de rigtige spørgsmål til vores nye virkelighed?

Den vigtigste læring fra corona er ikke, at vi er gode til at arbejde hjemmefra. Den vigtigste læring er, at vi nemt og hurtigt kan omstille os, når vi har en erfaring af, at vi står overfor den samme opgave samtidig.

Corona rammer verden

Da corona ramte verden, stillede vi os selv og hinanden nogle vigtige spørgsmål:

Vi spurgte, om vi bruger vores tid på det rigtige, når en stor del af de opgaver, vi fyldte vores hverdag med før corona ikke længere gav mening.

Vi spurgte, om der er andre måder at være sammen på i virksomheder og samfund - og om corona var en ‘blessing-in-disguise’, der gav os præcis det, vi skulle bruge for at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid.

Det var som om, at vores intuitive reaktion på, at ingen af os kendte svarene, var at stille flere spørgsmål: Til os selv og vores egne værdier. Til hinanden og den måde, vi er sammen på. Og til vores forståelse af og forhold til verden.

Som spørgsmålsforsker har jeg aldrig følt mig bedre forbundet med mine medmennesker, end jeg gjorde i disse uger. Jeg oplevede, at mine 20 års studier af, hvad det betyder for mennesker at stille spørgsmål, var almen viden.

At alle vidste det, jeg har brugt mit liv på at finde ud af - nemlig at det er når vi mennesker stiller spørgsmål, at vi er allermest åbne overfor at lære og gøre noget nyt.

Smittekurven knækkede, og det samme gjorde vores åben- og nysgerrighed.

Der var hverken brug for programmer, metoder eller manualer. Vi gjorde det bare. Stillede spørgsmål og udforskede nysgerrigt den verden, der åbnede sig for os.

Og så - uden at vi tilsyneladende lagde mærke til det - klappede alt i.

Smittekurven knækkede, og det samme gjorde vores åben- og nysgerrighed.

Fra den ene dag til den anden lagde vi spørgsmålene bag os og begyndte i stedet at udforme nye svar om 40 pct. hjemmearbejde og strategier for øget digitalisering.

Der skete det, som altid sker, når vi ikke passer på: Vi overbeviser os selv om, at vores nye svar er så meget bedre end de gamle, at vi ikke længere behøver at spørge.

Men det er en fejl.

Corona har givet os den vigtigste erfaring, vi som mennesker kan få, nemlig at verden fra den ene dag til den anden kan ændre sig.

En farlig fejl, der ikke bare kan koste vores virksomheder dyrt, men også forhindre os som menneskehed i at omstille og udvikle os i takt med vores omgivelser.

Corona har givet os den vigtigste erfaring, vi som mennesker kan få, nemlig at verden fra den ene dag til den anden kan ændre sig. Men kun ved at blive ved med at stille spørgsmål kan vi omsætte denne erfaring til læring.

Vi hører igen og igen, at corona-pandemien er en unik mulighed. Men hvad er det, der gør pandemien unik? Og hvori består muligheden?

Det unikke er, at hele verden står i den samme situation samtidig. Hvor langt de fleste andre historiske begivenheder deler menneskeheden op i dem, der taber og dem der vinder (krig), dem der bliver ramt og dem, der ikke bliver ramt (naturkatastrofer), dem der flygter og dem der modtager flygtninge (migrantkriser), har corona - i hvert fald for en stund - samlet menneskeheden.

Vi har stået overfor de samme opgaver på de samme tidspunkter, og i de lande, hvor opgaverne er blevet løst bedst, har befolkningen gjort det sammen.

Denne erkendelse lægger et nyt lag til de mange paroler om hjemmearbejde, distanceledelse og øget digitalisering.

Den giver os nemlig en formel for, hvordan vi nemt og hurtigt kan tilpasse os de forandringer, der kun kommer flere af de næste mange år.

Den vigtigste læring fra corona er ikke, at vi er gode til at arbejde hjemmefra. Den vigtigste læring fra corona er, at vi nemt og hurtigt kan omstille os, når vi har en erfaring af, at vi står overfor den samme opgave samtidig.

Det gælder befolkninger i store og små lande, og det gælder ansatte i store og små virksomheder. Vi har ikke brug for store transformationsprogrammer for at blive mere agile og bedre til at håndtere forandringer i skiftende markeder. Vi har brug for at fokusere på det samme samtidig - og vi har brug for at gøre det sammen.

Når jeg aldrig har følt mig bedre forbundet med mine medmennesker end jeg gjorde i de første uger af coronakrisen, er det ikke fordi, jeg har et særligt forhold til spørgsmål.

Det er fordi, det er dét, spørgsmål gør: Når vi stiller spørgsmål, knytter vi os til hinanden og den verden, vi er en del af. Vi gør det, vi selv er optaget af til et fælles ærinde. Noget vi kun kan blive klogere på og gøre noget ved sammen.

Derfor er det vigtigste spørgsmål, vi kan stille til vores nye virkelighed:

Investerer vi nok i hinandens lyst og evner til at stille spørgsmål?

BRANCHENYT
Læs også