Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Regeringen binder hotellerne på hænder og fødder

Landets politiske ledelse er gået på sommerferie og har efterladt overnatningserhvervet med restriktioner, der forhindrer store dele af branchen i at skabe en hæderlig omsætning

Corona rammer verden

Regeringen fastholder desværre 6-dages-reglen, hvilket betyder, at langt de fleste EU-borgere for at komme til Danmark skal have mindst seks bekræftede bookinger og dokumentation derom.

Regeringen er gået på sommerferie og har efterladt overnatningserhvervet med en restriktion, der forhindrer store dele af branchen i at skabe en hæderlig omsætning. Udenlandske turister overnatter i gennemsnit 2,2 nætter på hotellerne i Danmark, og kun 4 pct. af gæsterne har flere end seks overnatninger.

I juni plejer eksempelvis danske kroer og hoteller i trekantområdet at have en belægning på mere end 70 procent. I år er tallet nede på 27 pct. Langt værre ser det ud i København, Århus, Aalborg og Odense, hvor belægningen flere steder er 10 pct. og i stærk kontrast til sidste år, hvor man lå nær de 90 pct. Og selvom erhvervet mange steder kæmper, alt hvad de har lært, så er der lange udsigter til en omsætning på ”normalt niveau” – og det der fylder allermest lige nu er overlevelse.

Med regeringens rigide fastholdelse af 6-dages-reglen er jeg bange for, at vi vil se mange, der ikke kan klare sig gennem sommeren og må kaste håndklædet i ringen og give op. Derfor håber vi i Dansk Folkeparti, at regeringen skrider til handling nu.

Jeg begriber ikke, hvorfor regeringen holder vores eget turisme- og oplevelseserhverv nede, mens de samtidig giver grønt lys til, at danskerne kan støtte konkurrenterne i udlandet?

Ikke mindst i det perspektiv at smittetrykket er lavt. Vi sender unge danskere til Sunny Beach, hvor de kan danse til den lyse morgen. Vi sender danskere på weekendophold i de europæiske storbyer. Men hvis udenlandske turister kommer over vores grænse, skal de gå hjem til hotelværelset, når natten vågner, og de er forhindret i at tage en lang weekend i en af vores dejlige byer.

Jeg begriber ikke, hvorfor regeringen holder vores eget turisme- og oplevelseserhverv nede, mens de samtidig giver grønt lys til, at danskerne kan støtte konkurrenterne i udlandet?

De faglige sundhedsanbefalinger er sat ud af ligningen. Nu sidder regeringen hårdt på deres tilfældige beslutninger og krænger sig fast til taburetten og principperne. Principper, fordi der er mangel på saglige argumenter.

Lad os nu rydde ud i det tossede regler og fjern 6-dages-kravet, der vil hjælpe hotellerne til at skabe en omsætning, der kan bidrage til overlevelse.

BRANCHENYT
Læs også