It er det nye bacon
Danmark har længe været Europas store bacon-eksportør. Kan vi begynde at eksportere it-løsninger på samme måde?
45.171 tons bacon eksporterede Danmark i 2019 til resten af Europa. Det må betegnes som en betragtelig mængde flæsk, og bacon har da også igennem en årrække været et af lokomotiverne, når det gælder eksport af danske varer.
Ligesom bacon for mange står som et symbol på dansk eksport, så kan og bør it blive det i den nære fremtid, for vi står i en helt unik situation på bagkant af coronakrisen.
Danmark er nemlig blandt de førende digitaliserede europæiske nationer. Vi har den mest digitaliserede offentlige sektor, og nylige tal fra EU viser, at vi har EU’s bedste digitale infrastruktur. Og det er kommet tydeligt til udtryk gennem et forår, hvor behovet for velafprøvede digitale løsninger har været enormt.
Digitale værktøjer som NemID, Borger.dk, og hvad de ellers hedder, tager mange af os for givet. Vi skal dog ikke kigge længere end til Tyskland for at se, hvor træg og besværlig virkeligheden ville være uden de teknologiske løsninger, som vi nyder godt af i Danmark.
Lad mig demonstrere med et eksempel fra den branche, jeg selv arbejder indenfor: Skolevæsenet.
Da Mette Frederiksen i midten af marts lukkede store dele af landet ned, rykkede skolerne på få dage undervisningen fra de fysiske klasseværelser til de virtuelle.
Med lektier og ugeplaner på digitale platforme og med hjælp fra videochats og andre teknologiske løsninger var det muligt for mange elever fortsat at lære hjemmefra.
Jeg er ikke blind for, at der selvfølgelig også har været udfordringer med fjernundervisningen, men sammenlignet med Tyskland, hvor lektier flere steder er blevet sendt rundt med brevpost, så vil de fleste nok foretrække de danske tilstande.
Og heri ligger potentialet.
Igennem adskillige år har danske virksomheder arbejdet tæt sammen med det offentlige og har udviklet velafprøvede løsninger. Det har skabt en unik position og mulighed for at eksportere it-løsninger til et Europa, som igennem et helt forår har fået øjnene op for værdien i digitale løsninger i det offentlige – Danmarks nye bacon.
Søren Aldoph