Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Forsyningskæderne skal digitaliseres, men der findes ingen færdigsyede løsninger

Det er afgørende for fremtiden at gøre din forsyningskæde smidig og fleksibel, men vær opmærksom på, at der ikke findes en køreplan mod succes, skriver IMD-professor Carlos Cordon.

Corona rammer verden

Forsyningskæder har været i spotlyset i de seneste måneder, og fremtiden synes ikke mindre udfordrende. Selvom covid-19-krisen har skabt et stort pres på forsyningskæderne, kan en såkaldt ”digichain”, hvor de digitaliseres, byde på endnu flere fordele end i mere stabile tider.

For virksomheder, der arbejder med hurtigt omsættelige varer, har digichains resulteret i mere salg frem for lavere omkostninger. Men der er betydelige nytteværdier, som andre parter også har nydt godt af.

Alt fra en reducering i energiomkostningerne ved at bruge temperatursensorer på fabrikkerne til investeringer i designdashboards og augmented reality-headsets til kvalitetskontroller kan byde på fordele på et usikkert marked.

Men der findes ikke en færdigsyet digichain-løsning, der kan købes og implementeres af din virksomhed. Forskellige virksomheder med forskelligartede strategier bruger en lang række digitale værktøjer til at styrke deres konkurrenceevne.

Omfattende research og eksperimenter er nøglen til at sikre, at investeringen er relevant for din virksomhed. Du skal også sørge for, at en løsning hurtigt kan opskaleres, så du er sikret et godt afkast.

Sæt optimeringen af din digichain i gang
Disse fem gode råd hjælper dig med at identificere, hvor og hvordan en digital transformation bør implementeres i din forsyningskæde.

1. Identificer kvalitativt fordelene i uafhængige digitale løsninger
Uanset om du tænker på at forbedre produktionsprotokollerne ved at investere i co-bots, der arbejder side om side med mennesker for at sikre kvalitet i produktionen, eller du vil digitalisere din asset management for at spare på energien, skal du overveje de kvalitative fordele for din virksomhed ved hver eneste digitale løsning. Hvilken værdi tilfører den?

2. Se på de potentielle fordele fra virksomheder, som har opskaleret deres løsninger
Hvis du arbejder med hurtigt omsættelige varer, kan e-handel være et godt sted at starte. Zara, kæden af tøjbutikker, er kommet godt igennem coronakrisen, fordi de allerede i høj grad havde investeret i deres e-handel.

Da samfund over hele verden begyndte at lukke ned, kunne de se, hvor deres lagerbeholdning var, og derefter fokusere på hurtigt at få den online. Analytikere forudsiger, at e-handlen kommer til at spille en markant rolle i kølvandet på pandemien, og Zara annoncerede da også, at de ville lukke op til 1.200 butikker verden over og investere 3 mia. dollars i deres onlineplatforme.

3. Kvantificer, om fordelene er interessante for din virksomhed
Væksten i mange brancher er den agile del af markedet. Her tænker vi på premium eller ultra-premium. Disse markedssegmenter kræver agilitet, ikke effektivitet.

Philip Morris International (PMI) udviklede f.eks. deres egen alt-i-et, digitale hybridprint-teknologi til foldekartonen på deres røgfrie produkter og reducerede derved deres route-to-market fra fire måneder til blot syv dage.

På et usikkert marked er det afgørende af få varerne ud i butikkerne, så PMI fokuserede deres indsats på netop det.

4. Vælg de tre bedste løsninger, og invester kun i dem
I stedet for at skyde med spredehagl, så identificer tre prioriteter, og invester i dem.

Hvis effektivitet er vigtigt for din virksomhed, så lav en energiaudit på dine produktionsanlæg, og overvej at investere i temperatur- og bevægelsessensorer og variabel frekvens-drivere. Typisk kan en digitalt styret energireduktion spare dig op til 40 pct., hvilket vil have en direkte effekt på din bundlinje.

5. Arbejd henimod en opskalering
Den største udfordring er opskalering af din løsning, når du har besluttet dig for det. Det er her, vi har set, hvordan hybridmodeller fungerer lige så godt som andre digichain-løsninger.

Hybridmodeller kører f.eks. med 90 pct. automatisering og 10 pct. digitalt styrkede medarbejdere, hvilket sikrer både hurtighed og fleksibilitet.

Da den franske billeverandør Faurecia kunne konkludere, at 100 pct. automatisering ikke var en succes, investerede de i relativt billige dashboards og modificerede controllere, så de kunne optimere produktiviteten og gøre vedligeholdelsen mere effektiv. På trods af de lave omkostninger til implementeringen, har afkastet været betydeligt.

BRANCHENYT
Læs også