Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Opkøb blotlægger Jyske Banks finansielle hovedpine

Sydbank købte Alm. Brand Bank for næsen af bl.a. Jyske Bank. Forløbet og prisen illustrerer Jyske Banks dilemma. Der kommer næppe et aktionæroprør, selv om det ville være naturligt. Jyske Bank er isoleret, ”venne- og prisfastsættelsesmæssigt”.

Man kan ikke kalde Sydbanks køb af Alm. Brand Bank for ”drama i finansen”. Men bagved kan man godt hævde, at der er alt andet en ro på bagsmækken. Der har angiveligt været mange forskellige parter involveret i den handel, og den eneste sikre vinder er Alm. Brands forsikringsaktionærer.

Sydbank kunne betale mest og og endte derfor med at købe banken. Prisen er ganske høj, og en anslået kurs i forhold til den indre værdi på 0,95x, viser klart, at prisen har en ”strategisk faktor”, men også at Sydbank har haft andre overvejelser i spil.

Hvordan kan Sydbank forsvare at betale 0,95x for hver krone bogført egenkapital, når banken selv handles til 0,54, må være et af de gode spørgsmål, som deres investorer stiller sig. Argumenterne er, at de får tilført udlån, som de har haft svært ved selv at erobre.

Sydbank får ca. 16 mia. i udlån via Totalkredit, som gør dem til den største distributør af Totalkredits bolig- og ejendomslån. Det er formentlig her den væsentligste årsag til den høje pris ligger. I tillæg skifter banken Topdanmark ud med Alm. Brand som samarbejdspartner om forsikringer, og parterne skal udvikle et samarbejde, som over tid kan være 40-50 mio. værd.

Alt i alt kan prisen ikke regnes hjem ved at tage udgangspunkt i den indtjening, som Alm. Brand Bank skaber. Broen mellem den reelle værdi og salgsprisen ligger i Totalkredit-samarbejdet. Sydbank bekender 100 pct. kulør, når de gør indirekte honnør for Nykredit, der ejer Totalkredit.

Jyske Bank og bankens ejere står slukørede tilbage. Prisfastsættelsen på aktuelt blot 40 pct. af den bogførte egenkapital illustrerer, at investorerne ikke tror eller ikke er villige til at købe ind på, at Jyske Bank kan forrente egenkapitalen med mere end 4 pct. Det er ikke kun alt for lidt i relation til investorerne, men kan også blive livstruende, hvis Jyske Bank får brug for fremmed- og/eller mere egenkapital.

Den gode nyhed er dog en ringe trøst. Jyske Bank får ikke brug for ekstra kapital. Banken svømmer i penge, og faktisk er en af udfordringerne, at banken som en anden Joakim Von And svømmer i penge i pengetanken. Det giver bl.a. lavere egenkapitalforrentning, men det er ikke den eneste udfordring; langt fra.

Jyske Bank har et omkostningsproblem og tjener simpelthen for lidt i forhold til ressourceindsatsen. Investorerne tror ikke på, at det vil ændre sig. Jyske Banks største aktionær (BRF Holding) udøver intet aktivt ejerskab, som kommer porteføljeaktionærerne til gode.

Jyske Bank kunne ikke tillade sig at byde samme pris som Sydbank. Dels er prisen høj i forhold til Alm. Brand Banks dokumenterede indtjeningsevne, dels ville konsekvensen af Jyske Banks køb være en ny Totalkredit/Nykredit-fejde.

Nykredit ville formentlig stoppe formidlingsprovisionen, og Jyske Bank skulle igen over tid forsøge at flytte kunderne til Jysk Realkredit. Det eneste formildende i relation til Sydbanks køb for Jyske Bank er, at Alm. Brand-aktiviteterne forbliver på Bankdatas platform. Det er også en af årsagerne til, at de købere, som har været nævnt, alle kommer herfra (Sydbank, Jyske Bank, Ringkøbing Landbobank).

Den store vinder i spillet er Alm. Brand Bank. Ejeren har fået en høj pris for en bank, som har været strategisk udfordret og økonomisk en tung klods om benet for forsikringsselskabet. De får peppet deres distribution lidt op, og investorerne kan glæde sig over en høj forsikringsprisfastsættelse, som minder om Top/Tryg. Alm. Brand er forvandlet til den smukke svane.

BRANCHENYT
Læs også