Serier

Vi har behov for økonomisk kystsikring

Kystbranchen lider under corona-restriktionerne og de mange begrænsninger, de medfører. Dansk Folkeparti vil derfor arbejde for at give branchen en økonomisk håndsrækning.

Corona rammer verden

Danmark er et kystland. Det har vi altid været. Uanset hvor i landet, vi befinder os, er vi aldrig langt fra vandet. Vinden, den salte duft og lyden af brusende bølger er en del af danskernes DNA. Det er det, vi deler med tidligere og fremtidige generationer. Det er vores ubrydelige forhold til kysten. Netop derfor er kystbranchen uvurderlig og også dét, som hvert år tiltrækker rigtig mange udenlandske turister.

Det er dem, der sørger for at bevare stemningen man finder på stranden. Et weekendophold på strandhotellet i Blokhus kan ryste stressen af selv den mest travle arbejdsnarkoman. En familietur til Danland i Gråsten kan skabe minder, man kan holde nært i hverdagens grå ensformighed. En simpel kop kaffe og et stykke kage kan bringe farven tilbage i ansigtet efter en bidende, blæsende tur langs Vesterhavet.

I Dansk Folkeparti sætter vi pris på vores kystbranche. Vores feriecentre og strandhoteller. Vi ved, hvad de betyder for Danmark, og vi ved, hvad de betyder for os.

Men corona har lagt et stort pres på branchen – og gør det stadigvæk. Turisterne udebliver. Danskerne tøver. Er det nu også sikkert at tage familien med i et feriecenter, hvor man ikke selv kan opretholde alle corona-restriktionerne? Hvor man ikke ved, hvornår gelænderet sidst er blevet sprittet af, og hvem der egentlig har rørt ved det?

For at komme eventuelle bekymringer til livs har Dansk Industri foreslået en såkaldt smileyordning. En slags standardiseret coronatest af faciliteterne.

I Dansk Folkeparti mener vi, at en sådan ordning ville passe perfekt til kystbranchen. Vi er klar på at samarbejde med andre partier om selve udformningen, altså hvad testen skal indeholde, og hvordan den skal udføres, men idéen i al sin enkelthed er god.

En smileyordning ville nemlig betyde, at hoteller og feriecentre ville få vurderet og bedømt deres corona-beredskab, præcis som Fødevarestyrelsen gør med spisesteder. Feriegæster ville kunne få ro i maven ved synet af en grøn smiley og dermed en bekræftelse af, at stedet har styr på håndteringen. Den tvivl, de måske havde stået med før, ville pludselig være ubegrundet.

Selvfølgelig er en smiley-ordning ikke en mirakelkur. Det er ikke en én, to, Treo, og så er alle problemerne væk, men det er et stort skridt i den rigtige retning.

Næste skridt vil være en økonomisk håndsrækning til kystbranchen. Covid-19 har presset turisterhvervet til grænsen, og for mange virksomheder helt ud over - og det er ikke slut endnu. Selv om sommeren bød på flere danske turister end normalt, manglede de udenlandske, og vi ser nu også ind i en vinterperiode med høje smittetal og endnu flere restriktioner. Vi er desværre ikke ude af coronakrisen trods begyndende optimisme og vaccinationsplan.

Det er kystbranchen heller ikke, og derfor må vi hjælpe, hvor vi kan. Vi må tage højde for, at de udenlandske turister ikke kommer løbende, når Europas grænser er lukkede, og vi må også tage højde for, at flere danske turister vælger at blive hjemme, fordi de hellere vil være for forsigtige.

Derfor skal kompensationen være i orden. Dansk Folkeparti har af flere omgange ikke været med i aftaler om økonomisk kompensation, fordi regeringens forslag simpelthen har været for mangelfulde og efterladt for mange ubesvarede spørgsmål. Men vi er stadig klar på at forhandle om en ny kompensationsmodel, der tager højde for de mange problemstillinger, kystbranchen står overfor.

Danmark har brug for kystbranchen, og i denne krisetid har kystbranchen mere end nogensinde brug for Danmark.

BRANCHENYT
Læs også