Serier

Her er coronakrisens lektion til pensionssektoren

I kølvandet på krisen bør pensionssektoren udvikle flere digitale services, der gør pension relevant, overskueligt og nærværende for den enkelte.

Corona rammer verden

Det er på mange måder fint, at vi snart får sat et punktum for corona-året 2020, og at vi så småt kan begynde at varme os ved udsigten til en vaccine. Afslutningen på året giver samtidig anledning til at gøre status og spørge, om der er noget, vi trods alt skal tage med fra 2020?

For mig at se er der i hvert fald én ting, vi ikke blot skal holde fast i, men også bygge videre på. Nemlig hvordan covid-19-situationen accelererede digitale omstillinger, der under normale omstændigheder ville have taget måneder eller år at gennemføre.

I England viste en survey for nylig, at der har været en stigning på 50 pct. i antallet af personer, som bruger digitale finansielle services i corona-perioden sammenlignet med 2019. Også herhjemme kunne Digitaliseringsstyrelsen tidligere i år konstatere, at danskerne er blevet mere digitale under pandemien.

Styrelsen beretter blandt andet om en stigning i, hvor mange der downloader NemID nøgleappen. Og de, der bruger appen, har øget deres forbrug af NemID med 86 pct., siden appen blev lanceret. Det er et glimrende eksempel på, hvordan en mere brugervenlig digital service kan øge interaktionen.

I pensionssektoren kunne landets største pensionsselskab, PFA, i november fortælle, at selskabet sammenlignet med 2019 har set en stigning fra 25 til 29 pct. i antallet af kunder, der i løbet af årets første ni måneder loggede ind og tjekkede deres pension online. Det er bestemt positivt.


Omvendt kan man jo udlede, at 7 ud af 10 kunder ikke tjekkede deres pension en eneste gang i perioden. Og det vel at mærke midt i en historisk krisetid, hvor afkastene i foråret raslede ned. Måske flere ville kigge deres pension efter i sømmene, hvis det var nemmere at få et overblik?

Så tillad mig at foreslå et fælles nytårsfortsæt for branchen: Lad os udnytte det window of opportunity, som corona-vindene har blæst vidåbent, inden vi risikerer, at det smækker i igen. Og lad os udvikle flere digitale services, der gør pension relevant, overskueligt og nærværende for den enkelte, så flere vil engagere sig i den vigtigste opsparing i deres liv.

BRANCHENYT
Læs også