Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Her er coronakrisens lektion til pensionssektoren

I kølvandet på krisen bør pensionssektoren udvikle flere digitale services, der gør pension relevant, overskueligt og nærværende for den enkelte.

Frederik Dannevang, stifter og CEO i Pensure

Det er på mange måder fint, at vi snart får sat et punktum for corona-året 2020, og at vi så småt kan begynde at varme os ved udsigten til en vaccine. Afslutningen på året giver samtidig anledning til at gøre status og spørge, om der er noget, vi trods alt skal tage med fra 2020?

For mig at se er der i hvert fald én ting, vi ikke blot skal holde fast i, men også bygge videre på. Nemlig hvordan covid-19-situationen accelererede digitale omstillinger, der under normale omstændigheder ville have taget måneder eller år at gennemføre.

I England viste en survey for nylig, at der har været en stigning på 50 pct. i antallet af personer, som bruger digitale finansielle services i corona-perioden sammenlignet med 2019. Også herhjemme kunne Digitaliseringsstyrelsen tidligere i år konstatere, at danskerne er blevet mere digitale under pandemien.

Styrelsen beretter blandt andet om en stigning i, hvor mange der downloader NemID nøgleappen. Og de, der bruger appen, har øget deres forbrug af NemID med 86 pct., siden appen blev lanceret. Det er et glimrende eksempel på, hvordan en mere brugervenlig digital service kan øge interaktionen.

I pensionssektoren kunne landets største pensionsselskab, PFA, i november fortælle, at selskabet sammenlignet med 2019 har set en stigning fra 25 til 29 pct. i antallet af kunder, der i løbet af årets første ni måneder loggede ind og tjekkede deres pension online. Det er bestemt positivt.


Omvendt kan man jo udlede, at 7 ud af 10 kunder ikke tjekkede deres pension en eneste gang i perioden. Og det vel at mærke midt i en historisk krisetid, hvor afkastene i foråret raslede ned. Måske flere ville kigge deres pension efter i sømmene, hvis det var nemmere at få et overblik?

Så tillad mig at foreslå et fælles nytårsfortsæt for branchen: Lad os udnytte det window of opportunity, som corona-vindene har blæst vidåbent, inden vi risikerer, at det smækker i igen. Og lad os udvikle flere digitale services, der gør pension relevant, overskueligt og nærværende for den enkelte, så flere vil engagere sig i den vigtigste opsparing i deres liv.

Frederik Dannevang

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.