Debat

Læs ikke dette. For det er så nemt at gøre grin med godhed

En bank med S har truffet en stor beslutning. Parisaftalen og FN’s verdensmål og så videre og så videre.

Jeg ved ikke, om du hen over julen har købt en refleksbrik eller skiftet til vinterdæk eller sendt 200 kr. til Frelsens Hær. Altså gjort en større ting. En ting som du et stykke tid havde gået rundt om, men så tænkte du: »Nej. Nu skal det være. For menneskehedens skyld. Og jordens«.

Har du?

Det er så nemt at gøre grin med godhed, og det gør vi efter min mening alt for meget i Danmark.

Det har de i en stor bank, der begynder med S. Det med ”s’et” er egentlig underordnet, men det bør med, for du kunne jo være i gang med at vælge bank efter, hvad den gør for menneskeheden.

Banken har altså gjort en stor ting, og det er med billede af direktøren, der holder et stykke papir op, som man ikke kan læse, men som godt kunne minde om et skolepatruljebevis. Der er noget højtideligt over øjeblikket. »Her sker det,« tænker man, »nu«. Som når man taster 30 85 83 20 på Mobilepay og trykker send, og så har man overført 200 kr. til Frelsens Hær. Bare sådan.

Det er så nemt at gøre grin med godhed, og det gør vi efter min mening alt for meget i Danmark. Jeg tror, at det skyldes vores lutherske tro. Vi bliver forlegne og kejtede, når nogen holder et skolepatruljebevis op eller giver flere hundrede kroner til Frelsens Hær med en bemærkning om, at det da bare manglede. Vi bliver mistroiske, og det er uklædeligt. For eksempel er danskerne uforskammet hyppigt begyndt at klage over, at store virksomheder gør sig klimavenlige med ord og kosmetik. Vi vil ligesom ikke se godheden. Vi vil ikke tage den ind.

Nu fornemmer jeg, at du gerne vil vide, hvad det ER, som banken med ”s” har gjort, og som står på det stykke papir, der kunne ligne et skolepatruljebevis. Godt. Her kommer det:

Banken har tilsluttet sig FN’s principper for ansvarlig bankdrift.

Det har den.

Banken vil styrke sit arbejde og så videre og så videre og Parisaftalens klimamål og FN’s verdensmål og bæredygtig udvikling.

Du tænker måske: »Nej. Nej, nu løber det da fra dem i banken med s. De har da vel ikke tilsluttet sig FN’s principper for ansvarlig bankdrift? Bare sådan. Med henblik på at ”styrke bankens arbejde med at bidrage til den bæredygtige udvikling”, som banken skriver i sin pressemeddelelse

Jo. Det er rigtigt. Det har de.

Jeg ved ikke, hvilken fornemmelse du sidder med i kroppen nu. Nu, hvor du har læst, hvad det er, banken har gjort. Min fornemmelse er ligesom den 11. marts sidste år, da Mette Frederiksen lukkede Danmark ned. Da tænkte jeg: »Nu er det alvor. Nu er det simpelthen alvor«.

Direktøren for banken sætter en del flere ord på beslutningen, men de føles et sted unødvendige. Hvad er der mere at sige? Banken vil styrke sit arbejde og så videre og så videre og Parisaftalens klimamål og FN’s verdensmål og bæredygtig udvikling. Det er en stor ting. Man bliver nemt forlegen og kejtet, når store ting offentliggøres. Det er en del af danskernes nationalkarakter. Desværre. Vi burde vise respekt og interesse, men i stedet spørger vi dumt, hvem der vil betale for at køre på en bro mellem Frederikssund og Jægerspris, når der i forvejen findes en bro, der er gratis. Den slags. Det skal vi arbejde med.

Flere ord om bankens beslutning er altså egentlig unødvendige. Men så alligevel. Jeg kan mærke mistroen stikke sit grimme fjæs frem, for ikke at tale om det uklædelige danske grin, når der er noget stort, vi ikke begriber. Derfor nogle flere ord fra pressemeddelelsen:

»Vi starter i vores kerneforretning, og derfor vil vi have fokus på at sætte bæredygtige mål for vores påvirkning indenfor både investering og finansiering. Herudover er bankens udvikling og eksistens afhængige af dialog og samspil med vores interessenter. Vi vil derfor se på de væsentligste problematikker rejst af vores kunder, investorer, aktionærer, leverandører, samarbejdspartnere og medarbejdere«. Skriver direktøren.

Det er klare ord. Nu er det alvor. I 2021 bør alle virksomheder efter min mening gøre som banken med S og styrke deres arbejde med at bidrage til og så videre og så videre og Parisaftalens klimamål og FN’s verdensmål og bæredygtig udvikling.

Enig?

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også