Serier

Her er toplederens to-do-list for 2021

Distanceledelse, fleksibel forretningsmodel og digitale salgsværktøjer. Det er bare nogle af de ting, jeg mener toplederen bør have på sin to-do list for 2021.

Corona rammer verden

Det er i øjeblikket tiden, hvor mange topledere overvejer hvilke strategiske emner, som skal have den højeste prioritet i det nye år. Med pandemiens præg verden over, og ikke mindst samfundsøkonomien, kan det være svært at planlægge for meget. Men måske kan pandemien alligevel give anledning til lidt anderledes tænkning – forhåbentlig har den allerede ført til en masse nytænkning. Når jeg kigger ind i 2021, har jeg i hvert fald fem bud på, hvad der skal være på to-do listen.

1. Distanceledelse af datterselskaber og medarbejdere. Distanceledelse er ikke noget nyt fænomen. Det seneste år har covid-19 dog sørget for at det er blevet mere udbredt. Det stiller nye, og ikke mindst anderledes krav til dig som leder. Ikke desto mindre synes jeg, at det en vigtig disciplin at mestre, for det bliver kun mere og mere udbredt. Hvis du har fokus på, hvordan der stadigvæk skabes en fællesskabsfølelse hos medarbejderne, og sikrer at der stadig arbejdes mod det fælles mål, mestrer du distanceledelse på en optimal måde.

2. Fleksibel forretningsmodel. 2020 var også året, der i stor stil viste, hvordan vi lever i en verden, hvor virksomheder ikke kan undgå at skulle forholde sig til omverden i forretningsmodellen og kunders ændrede behov. Et klassisk eksempel er hjemmefitness-udstyr under nedlukning – det var pludselig en forretning, som boomede som aldrig før. Derfor mener jeg, at det er nødvendigt at du som topleder forholder dig til, hvilke omkostninger og aktiviteter, du kan gøre variable. På den måde tilpasser du dem aktivitetsniveauet i virksomheden, og dermed sikrer du en mere fleksibel forretningsmodel.

3. Digitale salgsværktøjer. Der findes et hav af digitale salgsværktøjer, og hvis ikke virksomheden allerede arbejder med at få digitaliseret dens værktøjer, er 2021 året, da det skal ske. Forhåbentlig behøver jeg ikke en række argumenter for, hvorfor virksomheden skal digitalisere salgsværktøjerne. Det hele begynder allerede i markedsføringen. Fra brugeren lander på hjemmesiden til aftalen indgås. Men brug tid på det, der giver mening for virksomheden, og tænk digital adfærd ind i hele processen. Og husk på, hvordan en pandemi f.eks. kan sætte begrænsninger, men min erfaring er, at det er muligt at udnytte de begrænsninger. Et eksempel er de virtuelle showrooms, som rigtig mange møbelfirmaer har inkorporeret på deres hjemmesider, som betyder at kunderne stadigvæk kan komme ”ind” i butikken, uden at være fysisk til stede.

4. Opdatering af værdikæden. Værdikæden redegør for, hvor dit produkt eller ydelse skaber værdi for kunden. Jeg mener, at det er essentielt at vide og forstå, hvad der skaber værdi for kunden, og hvilke led i værdikæden der skal prioriteres. Det handler også om at kende sin egen plads i hele værdikædesystemet og nøje vælge sine leverandører og kunder ud fra hvor, der kan skabes størst værdi i fællesskab.

5. Vær relevant – have fokus på kernekompetencen. En kernekompetence karakteriseres ved at være unik, svær at efterligne og skaber værdi for kunden. Den gør det muligt for din virksomhed at tilbyde en særlig fordel og værdi for kunden. Mange virksomheder har i det forgangene år set sig nødsaget til at skære dele af deres aktiviteter fra. Derfor er det vigtigt at vide, hvad virksomheden er særligt god til, så netop ikke dette bliver sorteret fra. I 2021 vil du for alvor skulle koncentrere dig om at forfine virksomhedens kernekompetence, så der er en solid vækstplatform, som er svær at imitere. På den måde vil virksomheden øge andres afhængighed af én, men også nedbringe sin afhængighed af andre.

Som alle fem punkter på to-do-listen indikerer, bliver 2021 et år, hvor toplederen skal have fokus på det interne i virksomheden. På den måde vil virksomheden være så klar som mulig til at modstå de strategiske udfordringer, som 2021 kan byde på. Og selv om de strategiske til- og fravalg indeholder høj kompleksitet og kræver lederskab, vil en succesfuld gennemførelse af dem gavne virksomheden og være med til at øge optimismen.

Læs også