Debat
BREAKING

Lars Sander Matjeka løfter sløret for sin dagbog i et turbulent år

Tidligere Aller-direktør Lars Sander Matjeka beretter om et turbulent 2020 efter fyring og andre menneskers provokerende vurderinger af sine egenskaber som leder.

I 2020 slog mit arbejdsliv en kolbøtte, og det har bl.a. ført til mødet med fordomme og stærke holdninger til, hvordan en ledig direktør må og især ikke må agere. Det har også bragt en masse bekymringer, glæder, overvejelser, tanker og følelser med sig – og her får du indblik i nogle af dem.

12/8: Håber, de mange frø, jeg plantede før ferien, begynder at spire. Næsten 100 møder blev det til.

8/9: Fik at vide, at jeg fremstår som en blød leder. Synes nu ikke, at mine kernekompetencer er specielt bløde: oprydning og transformation. Oplever heller ikke, at massive nedbemandinger, kraftige omkostningsreduktioner og eksekvering af vækstinitiativer kan kategoriseres som blødt. At holde hjertet varmt og ordentlighed ligger mig på sinde, men selvfølgelig er virksomhedens finansielle performance et afgørende succeskriterie.

5/10: Privilegeret over at møde så mange inspirerende og dygtige mennesker. Berigende og lærerigt – og fantastisk at opleve, hvor mange der vil mig det godt og forsøger at hjælpe. Måske en chance for en interessant bestyrelsespost. Er fyldt med energi og tro på fremtiden.

16/10: Var nødt til at trække stikket i dag – aflyste alle møder, gik en lang tur med hundene, mediterede og hentede pigerne fra skole. Kunne ikke rumme flere holdninger om min person fra andre mennesker. Risiko for en lige højre til den næste, der uopfordret ytrer sin mening om, hvilket job jeg skal have, og hvordan jeg får det. Kræver styrke at holde fast i mig selv, mine mål og drømme. Vandt ikke prisen som årets far eller ægtemand.

20/10: Stort set alle planlagte foredrag siden foråret har været aflyst – i dag lykkedes det endelig. Havde lavet pæne og korrekte slides, men kasserede dem i sidste øjeblik. Fortalte i stedet om mine 26 år som leder på godt og ondt. Responsen var overvældende og er stadig helt høj. Lugten af savsmuld gjorde godt.

6/11: Headhunter-møde om konkret jobmulighed. Var forberedt til fingerspidserne. Desværre gjaldt det samme ikke headhunteren, som end ikke havde læst mit CV. Blev ikke bedre af, at han ikke ville (kunne?) besvare mine spørgsmål og flere gange rullede med øjnene, når jeg svarede ham. Mon kunden, han repræsenterer, ved, hvordan han agerer over for kandidater? Kommer til at kræve nogle ressourcer at ryste oplevelsen af mig.

19/11: Headhunteren lovede tilbagemelding før 10/11. Rykkede igen og fik omsider svar. Var ikke gået videre, og det er ok, for jobbet ville kræve en geografisk flytning af hele familien. Kan til gengæld mærke, at manglen på respekt påvirker mig. Måske fordi jeg har oplevet det før fra headhuntere.

Der er virkelig behov for at gøre op med nogle af de forældede forestillinger om, hvad en direktør må og ikke må.

27/11: Møde i min selvbestaltede netværksgruppe for ledige direktører. Vildt at opleve, hvor ærlige, modige og sårbare alle er – og hvordan der tydeligt er forskellige faser efter en fyring. Alle har de samme tanker og følelser – jeg er ikke alene. Dagens tema var ”indre ro” og næste gang ”værdier som GPS”. Fællesskabet viser også her sin styrke. Forlod mødet med fornyet energi.

30/11: Fik her til aften en sms fra en direktør, som jeg aldrig har mødt. Reaktion på en artikel omhandlende min proces. Han skriver, at jeg skal være heldig, hvis jeg får et job igen, og at en topchef aldrig ville gøre som mig. Opfordrer mig til at tie stille. Sletter sms’en uden at svare. Ved, at det handler mere om ham end om mig, men føles som et hårdt slag i mellemgulvet, og min frygt for fremtiden er genaktiveret. Går en tur med hundene for at berolige mig selv, før jeg skal sove, og tænker, at min stemme er vigtig. Der er virkelig behov for at gøre op med nogle af de forældede forestillinger om, hvad en direktør må og ikke må.

2/12: Afsluttet to berigende uddannelsesdage. Det gør godt at blive udfordret fagligt/personligt og få fyldt ny viden på. I det hele taget har uddannelsen og de månedlige møder med min erhvervscoach været vigtige holdepunkter de seneste måneder.

27/12: Kun få dage tilbage af 2020, som i sandhed har været et anderledes år. Gaver har der været mange af hele året – og selvom nogle har været snydegaver og andre pakket ind i det grimmeste papir, er der ikke en eneste af dem jeg vil bytte eller levere retur. Føler mig stærkere end sjældent før. 2021 kan bare komme an.

Godt nytår!

Læs også