Serier

Del dine gode nyheder

Selvom der for tiden er mange grunde til at hænge med hovedet, er der også flere gode grunde til at smile.

Corona rammer verden

Det er svært ikke at hænge lidt med hovedet. Vi kan ikke handle i forretningerne, og vi kan næsten ikke længere mødes og opleve noget sammen.

Men krisens triste konsekvenser – ikke mindst for restaurationsbranchen, oplevelsesindustrien og minkavlerne – må ikke sætte sig i os nu. Vi må skue ud over den brede samfundsøkonomi, der stadig ser stærk ud. Vi må se ind i en mere normal fremtid, der ikke er så fjern endda, og forberede os på den.

Derfor samler jeg på gode historier. Dem, der gerne skulle være mere end en modvægt til de dårlige nyheder.

Lad mig være den, der begynder med at dele: I Valeur er vi faktisk vokset i kriseåret. Så meget, at vi havde vores bedste december i virksomhedens 28-årige levetid. Og da vi lever af at hjælpe andre virksomheder med deres salg og kundeservice, er vores tal også tegn på, at andre virksomheder tør at investere sig ud af krisen.

Ved at holde fast i et vækst-mindset kan vi i erhvervslivet tjene på gyngerne, hvad vi har tabt på karrusellen, og skabe forudsætningerne for senere hen at trække de hårdest ramte brancher med op igen.

Det er også en måde at vise samfundssind på, synes jeg, at vi erhvervsfolk deler vores gode nyheder med hinanden. På den måde kan vi være med til at tegne et nuanceret billede af situationen og modvirke den panik, som altid risikerer at blive pisket op af medier, samfundskritikere og kortsigtede investorer.

Selvfølgelig har vi nu en statsgæld, der en dag skal betales tilbage, og der er vaklende økonomier ude i verden. Men herhjemme ser aktiemarkedet, boligmarkedet og til dels jobmarkedet ud til at have klaret sig godt igennem krisen.

Erhvervstilliden, som Danmarks Statistik måler på, var ved at være genoprettet, inden de nye restriktioner trådte i kraft. Og med tusindvis af effektive vaccinationer om dagen, kan vi godt gå ud fra, at vi befinder os i en midlertidig nødsituation.

Vi har det altså godt, efter omstændighederne. Lad os lige minde hinanden om det ved at dele vores gode nyheder. Vi har udsigt til at få det endnu bedre. Så op med hagen og op med humøret.

BRANCHENYT
Læs også