Serier

Opsving, opsving, opsving: Det bobler i alle sprækker og kroge

Jeg og andre økonomer tror så skråsikkert på et opsving efter en genåbning, at jeg næsten bliver nervøs.

Corona rammer verden

Opsving så langt øjet rækker. Så simpelt kan mine forventninger til 2021 beskrives. For uanset hvor jeg kigger hen, bobler opsvinget i alle sprækker og kroge og venter kun på at blive befriet fra corona-nedlukningernes spændetrøje. Og når det sker det, vil det kunne løfte aktiemarkedet til nye højder.

Jeg er langt fra alene med den holdning, tværtimod. Skråsikkerheden fra os økonomer og strateger er så stor, at jeg næsten selv bliver nervøs.

Det er jo ikke fordi, der ikke findes usikkerhedsfaktorer: Covid-mutationer, vaccinebivirkninger, knas med udrulningen, for tidlig tilbagetrækning af pengepolitisk stimulans for blot at nævne de største. Sagen er bare den, at ingen af disse for alvor ser ud til at kunne udvikle sig til noget, der vender opsvingsudsigterne på hovedet. Så længe det er tilfældet, vil aktie-bullmarkedet, som begyndte i marts sidste år, fortsætte.

Opsving er godt for risikofyldte aktiver. Økonomisk vækst giver øget indtjening i virksomhederne, og vi investorer bliver belønnet med et stigende afkast. Skeptikere er dog bekymret for, at aktiemarkederne allerede har taget alt for meget forskud på glæderne ved det kommende opsving, og at en korrektion derfor er under opsejling.

For trods fortsat realøkonomisk recession har aktiemarkedet udvist en bemærkelsesværdig immunitet, og globale aktier er siden bunden i marts steget med imponerende 67 procent. Det er hæsblæsende i et år, hvor den globale økonomi er i knæ med en negativ vækst på mere end 3 procent.

Snarere korrektioner end bobler: Jeg kan derfor godt forstå bekymringerne og den blomstrende diskussion om finansielle bobler, men jeg er endnu ikke parat til at melde mig ind i klubben af bekymrede investorer, ligesom jeg heller ikke mener, at man skal afholde sig fra at investere på grund af de aktuelle høje kursniveauer.

Dermed ikke sagt, at jeg forventer, at aktiekurserne bare vil fortsætte i lige linje op. Det gør de aldrig, og derfor bør det heller ikke overraske os, hvis der skulle komme en mindre korrektion i den nærmeste fremtid. Det er aktiemarkedets natur.

De fleste har sikkert lykkeligt glemt alt om det, men vi oplevede faktisk en korrektion på ca. 5 procent så sent som i oktober sidste år. Rystede man på hånden dengang, er man virkelig gået glip af afkast og hele vaccine-opturen, som siden begydelsen af november har sendt globale aktier op med ca. 20 procent.

Har man en lang tidshorisont, er der ingen grund til at vente og se tiden an, før man stiger på toget. For så risikerer man bare at stå tilbage på perronen, når det er kørt. 

Kommer der en korrektion, mener jeg, at den bør udnyttes til at købe op, ligesom nye investorer i min optik heller ikke skal lade sig skræmme. Forklaringen er som sagt, at af alle de risici, vi kan se, er der ikke nogen kandidater til at vende opsvingsforventningerne på hovedet.

Selv en covid-variant, som de nuværende vacciner ikke kan håndtere, vil formentligt kun kunne udskyde opsvinget, men ikke for alvor få det til at køre af sporet. For i og med vi ikke længere befinder os i år nul på vaccinefronten, vil en ny vaccine kunne udvikles relativt hurtigt, og derfor vil spørgsmålet stadig være, hvornår - og ikke om - opsvinget kommer.

Det er også risiko ved at stå udenfor: Det er med andre gode grunde til antage, at der er mere at komme efter på aktiemarkedet i 2021. Og har man en lang tidshorisont, er der ingen grund til at vente og se tiden an, før man stiger på toget. For så risikerer man bare at stå tilbage på perronen, når det er kørt.

Jeg ville ønske, at jeg kunne prale af evnen til at time mine egne investeringer og ramme bund og top på aktiemarkedet perfekt. Det kan jeg desværre ikke. Til gengæld ved jeg, at aktiemarkedet over tid stiger mere end det falder, og med den viden samt den tidshorisont, jeg har for mine investeringer, lever jeg lykkeligt med, at afkastet både stiger og falder.

Sagt kort om udsigterne for 2021, ville jeg i langt højere grad frygte at stå uden for markedet og gå glip af afkast i et opsvingsår, end jeg vil frygte, at bobler brister, og vi bliver kastet tilbage i et bear-marked.

Læs også