Serier

Ny national strategi må ikke hvile på de digitale laurbær

I sidste uge meddelte statsministeren, at digitalisering spiller en hovedrolle i regeringens reformkurs efter covid-19. Den melding kommer på det helt rigtige tidspunkt. Erfaringer det seneste år kan nemlig blive guld værd i næste etape af Danmarks digitale omstilling – hvis vi har modet til at omsætte dem til høje ambitioner og konkret handling.

Corona rammer verden

Danmark er et af verdens mest digitaliserede samfund, og det er i den grad blevet tryktestet under covid-19. Det er f.eks. ingen tilfældighed, at Danmark i europæisk sammenhæng er førende i udrulningen af covid-vacciner. Vores digitale infrastruktur i sundhedssektoren er en forudsætning for effektiv og målrettet kommunikation – til gavn for både den enkelte og samfundet.

Samtidig har erhvervslivet det seneste år fundet et nyt digitalt gear, både hvad angår arbejdspladsen og digitale forretningsmodeller. Før coronakrisen havde 15 pct. af de danske virksomheder en plan for fleksibelt hjemmearbejde. Ved udgangen af 2020 gjaldt det 86 pct. Alt er dog ikke fryd og gammen. Mens vi har formået at holde produktiviteten oppe, peger ledere i både den offentlig og private sektor på, at kreativiteten og innovationen er faldet.

Derfor er det ikke nu, vi skal hvile på de digitale laurbær. Vores erfaringer vidner om, at vi kan og skal være ambitiøse, når det handler om næste etape af Danmarks digitale omstilling.

En ambitiøs strategi for digitalisering bør åbne Danmarks enorme datamængder på tværs af de store velfærdsområder som sundhed, trafik og energiforsyning. Rigsrevisionen har tidligere estimeret, at det kan udløse en samfundsøkonomisk gevinst på op mod 34 mia. kroner årligt.

Det betyder selvfølgelig ikke, at digitalisering er en ensporet motorvej mod teknologisk nirvana. Der er mange dilemmaer, vi skal forholde os til, så vi sikrer, at digitaliseringen bliver spændt for den rette vogn.

I Finland har man f.eks. indført en lov om sikker brug af offentlige sundhedsdata til forskning og innovation på tværs af det offentlige og private erhvervsliv. I Danmark skal vi tilsvarende udnytte den digitale modenhed til at styrke innovationen, løse samfundsudfordringer og udvikle nye forretningsidéer - med de allerhøjeste standarder for privatlivsbeskyttelse og sikkerhed.

Det er en vigtig diskussion; at digitalisering ikke alene skal effektivisere, men medvirke til kvalitetsløft. Det kunne f.eks. ske ved at afprøve regeringens ide om frikommuner på det digitale område. Vi så i foråret, hvordan vi via offentligt-privat samarbejde på få dage fik stablet digitale løsninger på benene, der kunne aflaste akuttelefonen eller give overblik over sundhedsudstyr og værnemidler. På den måde behøver offentlig digitalisering ikke være sværere end i det private.

Samtidig skal den digitale opkvalificering være til gavn for alle, så vi både møder efterspørgslen efter IT-færdigheder og undgår, at nogle danskere bliver efterladt på perronen. Det samme gælder den digitale infrastruktur, som bør dække hele Danmark – by og land.

Det er afgørende, at vi som borgere har tillid til, at udviklingen foregår på forsvarlig og sikker vis. Det stiller store krav til os virksomheder, til myndigheder og ikke mindst til vores samarbejde. Det er nu vi skal lægge kimen til fremtidens velfærdssamfund, og jeg glæder mig til at følge arbejdet.

Læs også
Top job