Debat

Kære leder, husk at holde øje med det teknologiske kompas

Det er lederne, der har ansvaret for, at virksomhederne følger med i den teknologiske udvikling.

I takt med øget digitalisering og brug af datedrevne processer i produktion og forretning bliver det en stadig vigtigere lederkompetence også at kunne navigere efter det teknologiske kompas.

Hvor drejer pilen hen, hvilke teknologiinvesteringer skal vi satse på, hvad gør konkurrenterne?

For mig at se vender pilen særligt én vej: Nemlig mod mere digitalisering, og når det gælder ansvaret for at udstikke virksomhedens teknologistrategier og -investeringer, ja så peger pilen mod ledelsen.

Men netop den opgave løses ikke lige nemt i alle virksomheder, især ikke de mindre, viser en undersøgelse som IDA har gennemført blandt vores medlemmer i danske produktionsvirksomheder.

I undersøgelsen har vi undersøgt omfang, potentialer og barrierer for automatisering og digitalisering i industrivirksomheder. Den gode nyhed er, at der er et stort potentiale for at øge produktiviteten yderligere gennem digitale tiltag, og altså dermed styrke virksomhedernes konkurrenceevne. Den dårlige er, at det i nogen grad skyldes, at mange SMV’er langt fra udnytter mulighederne optimalt.

Det har givetvis mange årsager. Nogle af dem der peges på i undersøgelsen, er manglende ledelsesmæssig prioritering samt manglende viden og strategiske kompetencer til at overskue værdien og mulighederne ved automatisering og digitalisering. Alt sammen faktorer, som gør det svært at få greb om den ofte komplekse proces det kan være at indføre ny produktionsteknologi.

Det giver sig selv, at det kan være svært at få det nødvendige overblik i en måske presset produktionshverdag, hvor fokus er på den næste leverance og tiden derfor knap til at lægge teknologiske fremtidsplaner. Netop manglende tid vurderes i øvrigt at være den største enkeltbarriere på tværs af virksomhedsstørrelse i undersøgelsen.

Prioritér teknologi og kompetencer

Men det er vigtigt, at ledelsen prioriterer det teknologiske gearskifte, og det gearskifte handler ikke kun om teknologi, men om at der i virksomheden er kompetencer, specialister, som kan drive processen omkring automatisering og digitalisering. For heller ikke den foregår, selvfølgelig, automatisk, men kræver viden, involvering af medarbejdere og ikke mindst ledelsesmæssig opbakning og prioritering.

Alt det ved de højtautomatiserede, og typisk større, virksomheder rigtig godt. Derfor prioriterer de tid og kompetencer til at vedligeholde og fremtidssikre det digitale maskinrum, som bidrager til bundlinjen.

De er også klar over, at teknologi ikke kan stå alene, men skal ses i et tæt samspil med medarbejdere og organisation. Også her viser undersøgelsen et stort spænd: Til trods for at de lavtautomatiserede virksomheder oplever kompetencemangel som en stor barriere, har de kun i begrænset omfang iværksat tiltag for at opbygge viden og kompetencer. Hvor 58 procent af de højtautomatiserede virksomheder har efter- og videreuddannet medarbejdere, gør det samme sig kun gældende for omkring 12 procent af de lavtautomatiserede virksomheder, viser undersøgelsen.

Nu er det jo ikke fordi, Danmark generelt sidder bagerst i bussen, når det gælder digitalisering; tværtimod, på mange områder er Danmark blandt de førende, når det gælder digitalisering af og i vores samfund. Men det er ikke en opskrift, vi er ene om at have fundet, også her hersker der global konkurrence om at udnytte de digitale teknologier bedst muligt.

Her på kanten til 2021 spår de internationale teknologiobservatører nye techtrends, som banker på de globale fabriksporte. Det skærper kravet til ledelser og virksomheder om at holde et jævnligt og vågent øje med teknologikompasset.

Ikke at ledere skal være eksperter i teknologi, men de må efter min mening meget gerne være eksperter i at sørge for, at virksomheden har de kompetencer og specialister, som ved, hvordan man bruger den.

Læs også