Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Ser vi en ny dansk hyper glocal-trend i detailhandlen i 2021?

Under coronakrisen har vi shoppet globale brands i lokale onlinebutikker. Den sprudlende kreativitet under krisen varsler en spændende fremtid for butikkerne.  

Corona rammer verden

Mens landet igen er blevet lukket ned og de fysiske lokale butikker ligger mørke og mennesketomme hen, er der mange steder usædvanligt travlt i baglokalet.

Flere butikker har nemlig måtte ansætte mere personale over julen bare for at kunne følge med efterspørgslen. Vel og mærke hvis butikkerne var i stand til at møde deres kunder online.

Coronaen har flere gange i 2020 sat en effektiv stopper for vores mulighed for at handle i fysiske butikker. Men det har ikke stoppet vores shoppe-gen. Tværtimod. Vi har som nation bare flyttet vores indkøbskurv og svunget betalingskortet online.

Alene i de første seks måneder af året, brugte vi danskere 74,7 mia. kr. på 112 millioner online køb. En ny rekord for os danskere. Mod forventning brugte vi dog ikke pengene på de store udenlandske digitale markedspladser. Faktisk faldt salget vores e-handel i udenlandske webshops med 3 mia. kr. alene i 2. kvartal.

Ikke fordi vi ikke længere ville have de internationale kendte mærker. Nej, vi ville bare gerne købe de globale brands i den lokale onlinebutik. Heldigvis har rigtigt mange lokale butikker fanget denne trend og har digitaliseret deres forretning i tide, så de kunne stå klar til at byde kunderne indenfor i deres nye webbutik, da danskerne under coronaen for alvor rykkede online.

I mange år har store globale online markedspladser kæmpet om vores gunst, og mange har endda oversat deres sider til dansk og sørget for, at man kan betale i danske kroner, bare for at vinde os over. Og ligesom man frygtede butiksdøden, da de første storcentre kom til landet, har det heller ikke manglet på dommedagsprofetier om dansk detailhandels endeligt, da onlinehandlen begyndte at tage fart. Alligevel ser det ud som om, at det kan blive den lille lokale butik, der kan ende med at vinde kampen om kunderne.

Da A.C. Perch’s Tehandel, der har ligget i København siden 1835, f.eks. gik online oplevede, de en helt ny verden. Deres eksisterende kunder begyndte at handle hos dem både online og fysisk – og samtidig fik de et hav af internationale kunder. Omsætningen steg markant og i dag kommer over halvdelen af deres omsætning fra onlinesalg. De lykkedes, fordi de kunne skabe de mindeværdige oplevelser for deres kunder – både i deres fysiske butik og online.

Følelsen af, at du køber noget, der findes henne om hjørnet, nede i kælderen, den er bare vigtig for os danskere.

Netop kundeoplevelsen bliver det helt store konkurrenceparameter i det nye år, når den lokale butik sætter alle sejl for at gå globalt, mens kunderne gør alt for at kunne beholde følelsen af, at de stadig handler lokalt. For følelsen af, at du køber noget, der findes henne om hjørnet, nede i kælderen, den er bare vigtig for os danskere. Måske mere end nogensinde før, da corona-isolationen og globale markedskæmper, som man ikke kan relatere til, banker på døren.

Derfor ligger der også et kæmpe potentiale i at være lokal – også selvom man betjener kunder i andre landsdele eller lande. Og netop derfor ser vi også alt fra parfume og vinhandlere til supermarkeder og apoteker, der tilbyder lokale indkøb og levering samme dag, ja måske ovenikøbet indenfor en time.

I Aars er man ovenikøbet gået skridtet videre, hvor de lokale butikker har lavet en fælles onlinebutik, og hvor man kan få varer bragt hjem til sig samme dag fra alle byens små butikker. En digital nyfortolkning af det lokale butiksstrøg.

Andre butikker er gået helt nye veje, for at skabe noget ekstra. Flere danske butikker eksperimenterer f.eks. med butikker uden ansatte, hvor kunderne betjener og betaler selv. I Broager i Sønderjylland har Maria f.eks. haft stor succes med sin blomsterbutik, hvor kunderne selv lukker sig ind og i ro og mag finder deres yndlingsblomster. En så stor succes, at omsætningen steg med 30 procent, og så de måtte ansætte en ekstra medarbejder i firmaet.

Noget man også ser i Aalborg, hvor der for nyligt åbnede en tøjbutik med ren selvbetjening. Formålet har ikke været at kunne spare penge på ansatte. Kunderne skulle ikke opleve at gå ind i en tøjbutik, men at de havde direkte adgang til deres egen udvidede garderobe, hvor de selv kunne finde det helt rigtige tøj, og så bare betale og tage det på med det samme.

I den mere ekstreme ende af at gentænke kundeoplevelsen, kan man nævne en kosmetikbutik i Los Angeles der nu livestreamer hele butiksoplevelsen, så man kan gå rundt i den fysiske butik og tale med ekspedienten live – bare online.

Den massive kreativitet, coronakrisen har udløst, spår en ny og spændende fremtid for butikkerne.

En fremtid hvor vi danskere går hyper glocal, og hvor de lokale små butikker kan blomstre som aldrig før, hvis de forstår at levere lokalt, personligt og mindeværdigt – uanset hvor i verden deres kunder befinder sig.

BRANCHENYT
Læs også