Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hybride forretningsmodeller vinder frem under coronakrisen

Etablerede brancher bliver mere end nogensinde udfordret af de såkaldte dark shops og virtuelle forretningsmodeller. Evner man ikke at reagere på denne trend og måske gentænke sin forretning og supply chains, venter der nok nogle svære år – hvis man da overhovedet får lov til at overleve så længe.

Corona rammer verden

Alle brancher har vidst, at de ville blive ramt af en digital transformation før eller siden, men for mange er den udeblevet – indtil covid-19 ankom. Under coronakrisen har mange traditionelle og analoge virksomheder kæmpet for deres overlevelse. Ikke fordi deres produkter eller medarbejdere var dårlige, men fordi deres forretningskoncept og markedstilgang er baseret på det forrige århundrede, og som gang på gang viser sig inkompatibel med de udfordringer, vi møder i dette århundrede.

Restaurationsbranchen er et godt eksempel på dette, for hvem havde troet, at denne branche skulle genopfindes, for vi bliver da aldrig trætte af at gå ud. Men nu kan vi ikke gå ud i samme omfang, og restauranterne, der i forvejen befinder sig en udfordrende branche, har de seneste seks måneder fået begrænset deres kapacitet og råderum yderligere. Så nu er turen også kommet til denne traditionelle branche, der gennem århundreder har defineret deres succes gennem deres evne til at blive kendt for én bestemt madtype, chefkokken, servicen i restauranten og deres fysiske placering.

Flere restauranter har da også forsøgt at holde fast i konceptet trods nedlukningen, men mange med massive tab til følge. Mens de traditionelle restauranter har kæmpet mod konkursen, er der dog vokset en helt ny succesfuld forretningsmodel op: Dark kitchens.

De mørke forretningsmodeller vokser frem

I både USA, Australien og England ser man lige nu en vækst i restauranterne. Men de nye køkkener er anderledes. Der er ingen borde, stole eller tjenere. Ikke engang et logo udenfor døren til at vise, at de eksisterer.

De findes typisk i industrikvarterne i udkanten af de større byer, og har udover selve køkkenet ikke meget andet end en række tablets tilkoblet internettet, der viser de seneste ordrer fra kunderne.

Restauranterne kaldes også virtuelle køkkener eller dark kitchens, fordi der sjældent er vinduer i bygningen. Og de leverer udelukkende til takeaway – og ofte også med flere forskellige madkoncepter på en gang. At der laves marokkanske specialiteter på den ene kogeø, italienske delikatesser fra den anden og søde franske desserter et tredje sted i køkkenet, er ikke unormalt. Kunderne ved ikke (og er også ligeglade med), at tingene laves samme sted, men bestiller maden fra tre forskelligt brandede hjemmesider.

Kokkene eller restauranterne lejer sig simpelthen ind på køkkenfaciliteterne, og kan så selv skabe og afprøve forskellige madkoncepter af, uden at være bundet til dyre huslejer, personaleomkostninger og store råvarelagre. Et koncept der har vist sig at være smart og indbringende.

Madudbringningstjenester som Deliveroo i England og Uber Eats i USA har da også allerede taget koncepterne et skridt længere. Her sørger de ikke bare for køkkenfaciliteterne, men håndterer også de administrative opgaver og den efterfølgende udbringning for et mindre beløb.

Dark kitchen-konceptet er også i kraftig vækst i Europa. De otte største Dark kitchens i Europa har alene i 2020 fået funding for 400 millioner euro. Så det er et forretningskoncept, som flere investorer, venturefonde og etablerede restauranter i udlandet vender sig mod.

Lær fra fortiden men skab for fremtiden

Med de mange tomme borde og medfølgende kolde kogeplader, som den danske restaurationsbranche oplever lige nu, er det oplagt, at man også i Danmark benytter muligheden for at genopfinde restaurationsbranchen.

Hvorfor ikke leje de slukkede kogeplader ud til andre virtuelle restauranter eller begynde at eksperimentere med andre madkoncepter til udbringning, eller deling af de fysiske restauranters kapacitet. Der er jo ingen, der siger, at restaurantens kogeplader kun må bruges til at lave spanske retter eller kun må benyttes af ens egne kokke.

Det 20. århundredes søjler smuldrer i vores nye virkelighed, mens vores evne til at opbygge nye og skabe et bedre fundament for vores samfund og erhvervsliv, bliver tryktestet i denne tid, så vi kan være klar til næste krise og til det 21. århundrede.

Restaurationsbranchen er kun ét eksempel på, hvordan man med succes kan gentænke sin forretning og hele økosystemet omkring det. Langt de fleste typer forretninger kunne i princippet gøre det samme, og få de samme fordele med lavere faste omkostninger, ved at dele infrastruktur, administration og skabe hurtigere produktudvikling og direkte leverance til kunderne.

Som med mange andre brancher vinder den hybride model frem, hvor vi kombinere det fysiske med det virtuelle, og optimere generiske elementer i vores forretning. Men det kræver, at man er i stand til at genopfinde ens forretningstilgang, samarbejde med andre aktører end man plejer, eksperimentere med nye forretningsmodeller og koncepter. Det 20. århundredes søjler smuldrer i vores nye virkelighed, mens vores evne til at opbygge nye og skabe et bedre fundament for vores samfund og erhvervsliv, bliver tryktestet i denne tid, så vi kan være klar til næste krise og til det 21. århundrede.

BRANCHENYT
Læs også