Serier

Hurra, skolerne genåbner. Lad os høste de digitale erfaringer fra hjemmeskolen

Før coronakrisen har der været tendens til en holdning om, at papir og blyant var det rigtigste i den danske folkeskole. Men nu har længere perioder med hjemsendelse af landets skoleelever måske ændret den holdning.

Corona rammer verden

Mandag åbner skolerne igen for børnene fra 0. til 4. klasse. Lad mig bare tale på vegne af alle forældre til børn i den alder og sige: Hurra, hvor bliver det godt for både store og små, at børnene igen kan komme afsted igen og mødes med deres kammerater og lærere.

Men man skal jo aldrig lade en krise gå til spilde. Så lad os også bruge anledningen til at få noteret os de mange erfaringer fra den digitale hjemmeskole. For selvom alle er glade for, at den fysiske skole med madpakker, skolegårde og det hele er tilbage, er det imponerende, hvad der har kunnet lade sig gøre med de digitale værktøjer.

Fra sociale lege over Microsoft Teams og Google Meet til digital undervisning i dansk og matematik har vi taget digitale tigerspring.

Inden corona ramte landet, kunne debatten om digitale værktøjer i undervisningen hurtigt reduceres til en debat om, hvorvidt der burde være flere ipads i undervisningen eller om det bedste nu engang var pen og papir.

Men diskussionen burde ikke handle om kridt mod bit eller tavle mod tablet.

Det bør ikke være hverken eller, men både og. For de digitale værktøjer kan noget, som de traditionelle ikke kan.

Digital læring kan hjælpe lærerne med at gøre undervisningen individualiseret, aktuel og varieret. Samtidig kan man gentage lektioner, hvis der er behov. Det kan bidrage til bedre indlæring.

Og et barn, der er f.eks. langtidssyg med et brækket ben eller er i corona-karantæne, kan godt følge med i undervisningen over nettet og bevare kontakten til sine klassekammerater. Det kan være en stor gevinst.

Desuden skal vi have opsamlet erfaringerne fra både børn, forældre og lærere, så vi kan være forberedt, hvis en ny krise skulle opstå.

Når Danmark snart får en ny digitaliseringsstrategi for det offentlige, må det være en klar forventning, at vi ikke smider de værdifulde digitale erfaringer ud af vinduet, men får bygget videre på dem.

BRANCHENYT
Læs også