Serier

Pas på ferieboblen

Hvad gør vi med den boble, der opstår, hvis alle planlægger at gemme deres ferie til efteråret, når den værste covid-tid forhåbentlig er lagt bag os? Virksomhederne står over for en stor opgave med at få talt med deres ansatte om den udfordring.

Corona rammer verden

Boligboblen, aktieboblen, it-boblen … Boblerne hører vi om løbende - og det gælder ikke mindst, når det går godt, og markederne er på vej op, for hvad kan der ske, hvis boblen brister?

Men hvad med den boble, der opstår, når alle vil holde ferie på samme tid? Ikke mindst her i 2021, hvor det virker til, at alle planlægger at gemme deres ferie til efteråret, når den værste covid-tid forhåbentlig er lagt bag os og vi måske kan komme ud at rejse igen.

For efter et par måneders hjemmekuller med arbejde og skole er det næppe ferie, der lige optager de fleste – selv om vinter-og skiferie traditionelt står for døren. Samtidig skal vi alle vænne os til et omlagt ferieår, hvor vi ikke skal brænde restferie af til påske, men snarere spare op til sommerferien, fordi vi siden september har fået et par feriedage hver måned – i stedet for de fem friske ferieuger vi normalt fik 1. maj.

Her kan man virkelig tale om en boble, der truer både de ansatte, hvoraf en del må indstille sig på at blive skuffede, og også i høj grad virksomhederne, der står over for en ubehagelig opgave med at gennemtvinge ferieplanlægning på en måde, som en del medarbejdere uundgåeligt bliver utilfredse med.

Man forstår jo godt de ansatte og især dem, der lige nu er sendt hjem for at arbejde fra hjemmekontoret, hvor de skal prøve at få det hele til at hænge sammen med arbejde og familieliv. Det må være svært at svinge sig op til at blive rigtig begejstret for en tvungen ferie for eksempel i marts, hvis det betyder, at ferien også bare skal tilbringes hjemmefra på grund af pandemi og nedlukning.

Det er faktisk allerede tydeligt, at vi også feriemæssigt lever i usædvanlige tider lige nu, for februar plejer at være en stor feriemåned, hvor danskere i hobetal rejser på skiferie eller sydpå for at komme væk fra mørket og lade kroppen og hovedet op med masser af solskin og c-vitaminer. For i år virker det til, at alle er på arbejde, og det er jo nok fordi, de venter på vaccinen.

April og påsken bliver næppe heller den store feriesællert – der skal jo spares op til sommerferien. Det udgør alt i alt en tikkende bombe til senere på året, for eftersom ferieåret udløber d. 31. december, så kommer det jo nok til at betyde, at alle gerne vil have ferie i efteråret. Hvad gør vi så, når alle medarbejderne ønsker ferie lige præcis på det tidspunkt, hvor virksomhederne jo nok til gengæld vil hungre efter arbejdskraft for at få hjulene op i omdrejninger igen efter krisen?

Der er ingen tvivl om, at der ligger en stor kommunikationsopgave for virksomhederne i at få talt med deres medarbejdere om, hvordan vi kan løse den udfordring uden for mange konflikter. Og der er heller ingen tvivl om, at hvis ikke medarbejderne skal opfatte ledelsen som led og diktatorisk, er det vigtigt, at man indleder det arbejde allerede nu. Ellers eksploderer ferieboblen til efteråret.

Læs også