Serier

Vingeskudt luftfartsindustri skal tænke nyt

I slipstrømmen på coronakrisen kan flyselskaberne ikke bare gå på vingerne igen, som om intet var hændt.

Corona rammer verden

De seneste 12 måneder har været ekstremt krævende for den kommercielle luftfart. Hele flåder har været parkeret på landingsbanerne, og serviceselskaberne har vedligeholdt dem under hele pandemien. Nu, da vaccinerne rulles ud, er det store spørgsmål, hvornår og om alle fly skal i drift igen.

Flyselskaberne går ikke bare på vingerne igen, som om intet var hændt. Et selskab som Norwegian har droppet hele sin satsning på internationale ruter, og i alle selskaber, herunder SAS, med ældre flytyper kan det tage 100 arbejdstimer eller 45 dage at gøre et fly klar igen, efter at det har stået stille så længe. Samtidig har holdningen til at flyve ændret sig, og det vil påvirke efterspørgslen også efter pandemien. Derfor er industrien nødt til at sadle om.

En sandsynlig løsning er, at flyselskaberne omstiller dele af deres passagerfly til fragt. Selskaber som Emirates, LATAM og Lufthansa har allerede taget dette skridt for at sikre sig indtægter frem for øse penge ud af lommerne ved at holde flyene på jorden. ”Preighterfly”, som de kaldes, kan blive et overgangs- eller vedvarende fænomen afhængigt af udviklingen. Kommer passagertransporten tilbage på sporet, skal flyselskaberne hurtigt kunne sadle tilbage, hvilket kræver stor agilitet i forvaltningen af flykomponenter. Det har ikke altid være flyselskabernes stærke side.

Kravet om bæredygtige løsninger er en anden trussel mod luftfarten, som vi kender den. IATA fastholder, at industrien trods pandemien fortsat skal halvere CO2-udslippet inden 2050. Flere leverandører som f.eks. Rolls-Royce er i gang med at gøre det nemmere at vedligeholde deres motorer, så de får en længere levetid, og der forskes i elektriske fly.

På tværs af alle tiltag står et krav om at kunne dokumentere effekten ved hjælp af data. Luftfartsindustrien får et desperat behov for at kunne dokumentere og forudsige fremtidige hændelser.

De selskaber, som allerede før pandemien havde investeret i kunstig intelligens, har været mindre påvirket af forandringerne, fordi de har haft en bedre indsigt i flyenes overlevelseskurver helt ned på komponentniveau. Skal branchen overleve, er det nødvendigt at alle selskaber favner nye teknologier som kunstig intelligens.

BRANCHENYT
Læs også