Debat

Evida gør ikke kunderne værdiløse – vi hjælper dem

Driftsdirektør i gasselskabet Evida svarer igen på kras kritik af kundebrev med 420 ord, der instruerer i at logge på ”Mit Evida” for at indberette deres forbrug.

Anders Heide Mortensen skrev tirsdag, at Evida gør borgerne værdiløse, fordi vi har sendt et brev til vores gaskunder, hvor vi oplyser deres kundenummer og forklarer, hvor de kan finde deres adgangskode til vores selvbetjeningsløsning. Den udlægning kan vi ikke genkende i Evida. Formålet med vores brev er at hjælpe kunderne.

Evida er som gasdistributionsselskab meget sjældent i kontakt med vores 400.000 kunder. Vi er et statsejet selskab, der driver det gasnet, som transporterer gassen sikkert frem til hundredetusindevis af danske hjem og virksomheder. Da kunderne også har en gasleverandør at forholde sig til, og Evida er resultatet af sammenlægningen mellem HMN GasNet og Dansk Gasdistribution, kender en række af vores kunder ikke Evida – og dermed ikke deres loginoplysninger.

Det giver udfordringer op til årsaflæsninger, hvor kunderne skal logge ind på Evidas selvbetjeningsløsning, hvis de f.eks. skal ændre stamoplysninger eller se sidste års forbrug.

Derudover har vi en særlig grund til at sende brevet ud netop nu. Den kommende afkoblingsordning, hvor private gasforbrugere kan blive frakoblet gasnettet uden beregning, kommer til at ske efter ”først til mølle”-princippet. Afkoblingsordningen administreres af Evida, og hvis en kunde ønsker at opsige sin gasforsyning for at få del i midlerne, når ordningen er åbnet, skal kunden logge ind på vores selvbetjeningsløsning ’Mit Evida’ – med adgangskode og kundenummer.

Det kan umiddelbart virke som at skyde gråspurve med kanoner at skrive ud med et kundenummer og en forklaring om, hvordan man finder adgangskode og logger ind. Men med den måde, gasdetailmarkedet er skruet sammen på og af it-sikkerhedsmæssige årsager, er det ikke oplysninger, som ligger let tilgængelig for alle kunder.

Det er vigtigt for os i Evida, at der ikke er en barriere i forhold til at få del i afkoblingsordningen, der som nævnt tildeles ”først til mølle”. Derfor er det afgørende, at vores kunder kender deres loginoplysninger, så de ikke efterfølgende skal kontakte Evida for at få oplyst disse, hvis de ønsker at gøre brug af den gratis frakoblingsordning.

Når det er sagt, kigger vi naturligvis løbende vores kommunikation til kunderne igennem med henblik på at være så præcise i vores kommunikation som muligt.

Til sidst må jeg slå fast, at Evida næppe bør lægges til last, at vi forbedrer vores digitale selvbetjeningsløsning. Det er den vej, udviklingen går – også for statsejede selskaber. Og det er vi glade for i Evida. Gode digitale løsninger er nemlig en hjælp for kunderne.

Læs også