IoT bør spille førsteviolin i dansk digitaliseringsstrategi

IoT-teknologien er rygraden i mange virksomheders digitale vækst og udvikling. Og ja, det handler om meget mere end køleskabe, der er koblet på internettet.

Internet of Things også kendt som IoT er kommet for at blive, og det er ganske enkelt utænkeligt, at en samlet dansk digitaliseringsstrategi ikke kommer til at omfatte IoT.

IoT-teknologien, der tillader forbundne enheder at interagere og udveksle informationer med hinanden, er allerede en væsentlig del af erhvervslivet, hvor teknologien er rygraden i virksomheders digitale vækst og udvikling.

Personligt tror jeg, at vi er blevet trætte af at høre om køleskabe, der er koblet på internettet, og som selv kan bestille mælk og smør. Eller kaffemaskinen, der automatisk synkroniserer med vækkeuret på din iPhone og timer kaffebrygningen. Italesættelsen af husholdningsmaskiner, der er koblet på internettet, har været en måde at gøre IoT forståeligt for den brede offentlighed.

Men IoT spiller allerede en kæmpe rolle i danske og internationale virksomheder. Et par eksemplar er IoT-sensorer, som hjælper med at indsamle data om eksempelvis temperatur, luftfugtighed og vibrationer på fabrikker og dermed kan være med til at forudse behov for vedligeholdelse af produktionsmaskiner og forbedre effektiviteten, samt IoT, som hjælper forsyningsvirksomheder med en mere stabil og rentabel strømproduktion i form af smart grid, som kan give løbende data om udbud og efterspørgsel på elektricitet.

Som CEO for Danmarks digitale klynge DigitalLead har jeg allerede her i den første tid mødt mange fremsynede virksomheder med nye loT- løsninger, og det er min klare overbevisning, at vi bør sætte IoT øverst på dagsordenen i de kommende år. Derfor er det også min forventning , at teknologien kommer til at spille en hovedrolle i Danmarks nye samlede digitaliseringsstrategi, der er under udarbejdelse af regeringen.

I dag har vi knap 18 milliarder IoT-forbindelser på verdensplan, og blandt andre Juniper Research forudser mere end en fordobling frem mod 2025. Eksempelvis er de store bilproducenter i fuld gang med at implementere IoT-platforme, og inden længe vil alle nye biler således være koblet på nettet. Udrulningen af 5G bliver en driver for udviklingen, idet 5G kan sikre både båndbredde og maksimal stabilitet, så også kritiske funktioner nu kan kobles på internettet via mobilnettet.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at IoT kommer til at udgøre rygraden i digitaliseringen af virksomhederne i de kommende år. For eksempel er det helt centralt for danske produktionsvirksomheder at have en strategi for, hvordan deres fysiske produkter kan digitaliseres, komme på nettet og gøres intelligente.

Det globale IoT-marked rundede sidste år 500 milliarder dollar, og i 2025 ventes værdien mere end tredoblet og runde 1.600 milliarder dollar. Softwareudvikling vil også i de kommende år udgøre størstedelen af omsætningen, og her har vi i Danmark en række styrkepositioner inden for blandt andet AI, cybersecurity, IoT, VR, AR, Big Data, DevOps, Blockchain, RPA m.v.

Hos DigitalLead vil vi i 2021 sætte fokus på IoT. Det er nemlig helt afgørende, at vi bredt i samfundet og i erhvervslivet tager IoT seriøst – lige fra de svagt digitaliserede brancher til IT-sektoren.

Læs også