Debat

Kære LinkedIn-type, kæden er hoppet helt af for dig

Hvis man ønsker politikere med erhvervserfaring, må man stemme på dem. Så simpelt kan det siges.

Indrømmet, dette modsvar kommer lidt sent. Faktisk har det været to år undervejs, men jeg vover alligevel pelsen og konstaterer, at kæden helt åbenlyst er hoppet godt og grundigt af for en del danskere på LinkedIn.

Sagens kerne er Tine Thygesens næsten to år gamle indlæg her på Finans. Hvis du ikke har læst det, kan jeg gengive, at det i store træk omhandler, at forfatteren mener, at vores folkevalgte politikere ved så lidt om det, de lovgiver om, at de som følge heraf bør omfattes af et krav om minimum syv års erhvervserfaring, før de kan blive folketingsmedlemmer.

At jeg kommenterer indlægget nu skyldes, at det med jævne mellemrum deles og likes af mange på LinkedIn. Det er tydeligvis et populært standpunkt at tage.

Så hvorfor er jeg så oprørt, at jeg næsten to år efter reagerer? Der kan jo være en pointe i, at erhvervserfaring vil være gavnlig for dem, som beslutter lovgivningen. Ingen tvivl om det. Man kan endda kigge på vores erhvervsminister og undre sig over, at han kan bestride den post uden at have noget, der ligner erfaring i erhvervslivet. Det er da rigtigt nok, og det kan vi da godt diskutere. Præmissen er bare forkert.

Så jeg vil gerne indlede mit modsvar med at svare på et spørgsmål stillet i indlægget: ”Hvorfor accepterer vi noget politisk, vi ikke ville i erhvervslivet?” Svaret er såre simpelt: Det gør vi, fordi erhvervslivet er en privat konstruktion med beslutningsfrihed, mens politik er en demokratisk forpligtende konstruktion, og derfor er de to usammenlignelige.

Og dermed - efter en mindre omvej - frem til min pointe: Hvis man mener, at dem, som har ret til at stille op til folketingsvalg, skal opfylde en række subjektive krav for at have ret til at repræsentere demokratiet, er man slet og ret en antidemokrat. Man kan ikke være tilhænger af en demokratisk samfundsmodel og samtidig mene, at den model er forbeholdt dem, som opfylder de krav, som man selv lige måtte mene er vigtige.

Så er det ligegyldigt, om det krav er syv års erhvervserfaring for at forstå erhvervslivet, eller om det er syv års medlemskab af en badmintonklub for at forstå idrætten, eller om det er et krav om rødt hår, normalvægt, eller et krav om at man skal have børn i skolealderen for at være folkevalgt, fordi man ellers ikke forstår folkeskolelovens konsekvenser. Det ene parameter er ikke mere validt end det andet.

I Danmark har vi den model, som i sig selv løser problemet: Hvis du ønsker en politiker med erhvervserfaring, så stem på ham eller hende. Problem solved.

Demokratiet kan nemlig, og skal nemlig, ikke gradbøjes. Der findes kun én type for demokrati, og det er det demokrati hvor dem, som er stemmeberettigede, også er dem som berettigede til at stille op. I dette land altså alle som er fyldt 18 år. Om man kan lide det eller ej, er den langtidsledige en lige så værdig repræsentant for demokratiet som personen med 40 års erhvervserfaring.

Og den unge 18-årige kvinde med begrænset livserfaring er lige så værdig som den 65-årige kvinde med masser af slagsen, ligesom den 28-årige mand, som netop er hjemvendt fra fem års frivilligt arbejde blandt gadehunde i Grækenland, og derfor IKKE har syv års erhvervserfaring, er lige så værdig som den 28-årige mand, som har arbejdet 10 år som elektriker.

Årsagen hertil er naturligvis, at de hver især har forskellige kompetencer og tilgange, og at de hver især repræsenterer deres del af befolkningen. Demokrati et ikke demokrati, hvis ikke alle har de samme muligheder for at blive repræsenteret og for at blive valgt. Så er det i stedet en elitær konstruktion, der efterspørges, hvor nogle få får mulighed for at opnå politisk indflydelse på bekostning af andre. Og det er faktisk nøjagtigt den form for demokratisk misbrug, vi ofte i Danmark kritiserer mindre udviklede demokratiske stater for at udøve.

I Danmark har vi den model, som i sig selv løser problemet: Hvis du ønsker en politiker med erhvervserfaring, så stem på ham eller hende. Problem solved.

Læs også