Debat

Agurk-Anders afløser Chili-Klaus. Min første gæst er ejendomsmægler

Landskendt ejendomsmægler i nyt tv-program. Måske. Hvem i dansk erhvervsliv vil tale alvor?

Jeg har fået en idé til et koncept. Nej, lånt. Af ham der kaldes Chili-Klaus. Klaus inviterer en kendis til at spise en frugt, der smager af brand og pigtråd, og snakken foran kameraet bliver derefter. Meningsløs.

Konceptet ”Agurk-Anders” er anderledes. Mere bredspektret. En erhvervsprofil bliver inviteret til at spise en agurk, og imens taler vi om, hvad den gør ved os. Jeg kan for eksempel sige »Nu tager den godt ved i ørerne, ikke?« Og så svarer gæsten ja. Eller begynder at tale om sit udekøkken eller sit why.  Alt kan ske.

Konceptet vil som det allerførste blive testet på statsminister Mette Frederiksen, for hun mener en del om agurk, og går noget galt under testen, har man ikke spildt en kendt erhvervsprofils tid.

Det er vigtigt. Der skal være styr på tingene, inden man ulejliger en erhvervsprofil, der ikke er bange for at tænke nyt og ud af boksen og sætte spændende ord på næsten alt muligt.

Derfor bliver den første gæst i konceptet en ejendomsmægler nord for København. Kendt fra tv og husgavle og busstoppesteder og videoer og helsidesannoncer og modlysportrætter og hjemme hos-interviews og Facebook og Insta og blade. Virkelig skarp. Klart en agurk værd.

Man kan godt forestille sig, at de agurker, som ejendomsmægleren spiser hjemme i privaten, bliver dyrket på Rungsted Havn. Måske i en yacht der hedder ”Victory”. Måske. Han virker godt vant. Vi kalder ham ”Kasper Jensen”.

Nå, men når jeg har introduceret dagens agurk og sagt noget dybsindigt – for eksempel »Ved du, Kasper, at en agurk faktisk er et bær?« – bliver dagens emne foldet ud. Gæsten bliver for eksempel bedt om at uddybe noget klogt, som han i et stykke tid har sagt i annoncer på Facebook:

»Vi er ambitiøse på dine vegne og kæmper hver dag for at sikre, at du som boligsælger vil opleve alle vores værdiskabende parametre i kampen om boligkøbernes interesse. Stilstand er i en digital verden det samme som tilbagegang, hvor dagen i dag allerede er udfordret af nye tiltag i morgen.«

Her spørger Agurk-Anders så gæsten, hvad han mener. Om han kan give et godt råd.

Hvis dagen i dag allerede er udfordret af nye tiltag i morgen, og stilstand er tilbagegang, så virker mange ting svært. Hvis jeg for eksempel planlægger at købe stort ind i medisterpølse i dag, skal jeg så indregne, at medisterpølse-forskning i morgen kan vise, at det var dumt? Og hvis stilstand er det samme som tilbagegang, må fremgang være at gøre noget andet end i går - men bare på medisterpølseområdet åbner det mange muligheder.

Sådan vil snakken gå. Ind imellem vil vi tage en bid agurk, og jeg vil indforstået kigge på erhvervsprofilen og sige »Aj, den er go’, kan du mærke det? Nu river den igennem.«

Det bliver anderledes end hos Chili-Klaus, hvor Klaus holder masken, og gæsten først bliver stille og så hyperventilerer. Gæsten kan i Klaus’ koncept simpelthen ikke sige noget fra cirka fire minutter inde i programmet.

Det ved jeg, at en erhvervsprofil som Kasper Jensen kan. I ”Agurk-Anders” får man nemlig ikke tungen lagt i benlås. Kasper Jensen kan for eksempel besvare medisterpølse-spørgsmålet med, at det lyder som noget, Agurk-Anders har læst i den nye bog af Svend Brinkmann, men har fået galt fat på og i øvrigt virker pænt kæk af en vært at være.

Hertil kan Agurk-Anders sige, at det med stilstand, tilbagegang og dagen i morgen lyder som vrøvl pakket ind i en hørhabit og kørt på Facebook i en flødefarvet Mercedes uden alkolås og fartbegrænser. Vås forgyldt med bladguld. Her rejser Kasper Jensen sig og går ud af kameravinklen.

Det bliver et godt koncept, ikke? Jeg tror, at der et hul i markedet for en reflekteret samtale, hvor det eneste, der er 97 procent vand, er en agurk. Erhvervsprofil efter erhvervsprofil vil takke ja til en samtale, hvor der tales agurk og alvor.

Kom frisk.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Læs også