Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Kaffemaskinesludder er essentiel på arbejdspladsen

Uformelle relationer er nøglen til smidighed i virksomhederne.

Carsten Sachmann, landechef og Nordisk Lead for Strategy and Consulting hos Accenture

Den hurtige snak med kunden inden mødet. Firmafesten, der ryster folk sammen. Udveksling af ideer ved kaffemaskinen. Det har vi måttet undvære det seneste års tid. Og det er ikke kun hårdt for den enkelte. Det rammer også vores evne til agilt at skabe forandring som virksomheder.

Før pandemien ramte, spurgte vi i Accenture mere end 4.000 erhvervsledere fra hele verden, hvor agile de ville bedømme deres virksomhed til at være i forhold til at skabe forandringer. Hele 40 pct. svarede ”meget agil”. Da vi for nylig gentog undersøgelsen, var tallet faldet til 18 pct.

Betyder det, at virksomhederne er blevet mindre agile under coronakrisen? Nej, vi har oplevet, at de fleste virksomheder har være gode til at omstille sig i en svær situation med teknologi som katalysator. Mit bud på en forklaring er, at barren er hævet. Lederne har set, hvad der er muligt, men også hvad begrænsningerne er.

Teknologien har begrænsninger, når det kommer til vores evne til at skabe tillidsfyldte relationer. De relationer, der i hverdagen får ting til at glide, gør os i stand til at være kreative sammen og tage hurtige beslutninger. 

Vores eksisterende digitale værktøjer kommer til kort, når det handler om relationer og kreativt samarbejde. Når vi kunne reagere så hurtigt for over et år siden, var det fordi, det var den daglige drift, der skulle køre videre med eksisterende kollegaer, samarbejdspartnere og kunder. 

Men det næste niveau af agil forandring kræver et fundament af stærke relationer og mere uformel interaktion, hvor vi kan udvikle sammen. Der findes værktøjer som f.eks. Mural, som er designet til samarbejde og kreativitet, men vi har brug for meget mere fra samme skuffe.

Hvad kan vi som ledere gøre for at styrke relationerne i en verden, hvor meget samarbejde også fremover vil være virtuelt? 

Jeg hører tit folk glæde sig til at »komme tilbage til det gamle«. Det tror jeg ikke er vejen. Vi skal finde nye måder at kombinere det virtuelle og digitale med stærke og tillidsfulde relationer. En ting er digitale værktøjer, der understøtter det uformelle samarbejde bedre, men vi skal også have øje for at skabe tid og rum til det uformelle samarbejde i hverdagen.

Jeg kan se udfordringen i min Outlook-kalender, der hver dag ligner en mosaik af Teams-møder. Vores hverdag er sat i system, og hvor er så tiden til den uformelle snak? Der er ikke en gåtur til et mødelokale eller 10 minutter i bil eller tog til at snakke uformelt.

Lad os øve os i også at bruge den virtuelle kontakt til at være mere uformelle og kreative, så der ikke kun går drift og væg-til-væg møder i den, når vi mødes på Teams. Det er i de uformelle relationer, vi skaber fundamentet for den næste store forandring.

Carsten Sachmann

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.