Serier

Udsigt til jab og uppercut: Nyd pausen mellem to inflationschok

På den korte bane har inflationsforventningerne formentlig toppet, men tag ikke fejl: Der venter et mere langsigtet inflationschok forude.

Corona rammer verden

Lige nu ser det ud, som om inflationen har toppet, men jeg tror, at vi ser en del af en 1-2-kombination. I boksning er det et jab, der får modstanderen ud af balance, efterfulgt af et uppercut, der har en mere ødelæggende effekt.

I inflationshistorien er det første jab det prispres, der kommer direkte af genåbningen, fordi udbuddet ikke kan følge med efterspørgslen. Det chok er formentlig midlertidigt, men det vil blive fulgt op af et mere langvarigt og bredere inflationschok, der er drevet af lav ledighed, stigende lønninger og fortsat støtte fra både centralbanker og regeringer.

De seneste inflationstal fra USA for april viste den højeste månedlige stigning i kerneforbrugerpriserne siden 1982. Det var langt højere, end markederne havde forventet og økonomerne havde spået i deres prognoser, og man kunne derfor frygte, at inflationen var på vej til at blive alt for høj meget hurtigt. Det tror jeg dog ikke er tilfældet, og markederne deler den opfattelse og har skruet lidt ned for inflationsfrygten, efter at tallene blev offentliggjort.

En del af forklaringen på det rekordhøje tal i april er således et kortsigtet udbudschok. Efter en længere nedlukning tager det tid at få produktionen tilbage igen. Der er mangel på råvarer, industrien har svært ved at få fat på vigtige komponenter, og arbejdskraften har måske ikke stået standby, mens nedlukningen varede.

Resultatet er, at leveringstiden stiger og priserne går op, fordi man ikke kan producere nok til at imødekomme den hastigt tilbagevendende efterspørgsel. Det er et inflationschok, men der er faktisk mere kapacitet, hvis man giver virksomhederne lidt tid.

Denne kortsigtede inflationshistorie er ved at kulminere. Prisen på flere af de mest efterspurgte råvarer er faldet tilbage i de seneste uger, og inflationsforventningerne på de finansielle markeder har også taget en del af forårets stigninger tilbage. Dette betyder dog ikke, at den underliggende inflation har toppet

Hvis det viser sig, at væksten ikke fortsætter efter det umiddelbare løft fra genåbningen, vil inflationen falde tilbage på samme måde som alle andre gange, den er steget de seneste 10 år. Stigende priser, uden at lønningerne følger, med dræber forbrugsefterspørgslen, og derfor er det afgørende for den langsigtede inflation, om man kan presse ledigheden så langt ned, at lønningerne tager fart.

Det tror jeg faktisk, at man kan. Med hjælp fra offentlige investeringer og lave korte renter kan væksten formentlig fortsætte med at overraske, og det vil presse ledigheden ned til det laveste niveau i årtier. Den helt store overraskelse vil være, at ikke engang det udløser en stramning af den økonomiske politik. Derfor tror jeg, at den kortsigtede lettelse over, at det umiddelbare inflationschok aftager, i løbet af få måneder vil blive afløst af en mere varig stigning i inflationsforventningerne.

Læs også