Serier

Hvad tager vi med os efter pandemien?

Fremtidens arbejdsplads er mere digital og fleksibel. Det gælder også bestyrelserne.

Corona rammer verden

Corona-pandemien har gennem mange måneder tvunget de fleste virksomheder til at arbejde anderledes. Men spørgsmålet er, om der er forhold, som ikke vil – og måske heller ikke bør - vende tilbage til det normale? Her er et bud på nogle af de ændringer, som erhvervslivet vil tage med sig på den anden side af pandemien.

1. Skiftet til digitale forretningsmodeller vil accelerere

Digitalisering og brug af nye teknologier er afgørende, hvis danske virksomheder fortsat skal kunne øge deres produktivitet og være konkurrencedygtige, og pandemien har sat yderligere fart på denne udvikling. Kundernes øgede digitale indkøbsmønstre er kommet for at blive, og mange virksomheder vil arbejde på at skabe en ny balance mellem den fysiske og digitale kundeoplevelse med øget brug af data og kunstig intelligens. Tal fra DI viser desuden, at især de store virksomheder har valgt at udnytte krisen til at digitalisere deres forretningsgange og øge deres digitale investeringsplaner sammenlignet med året før.

2. Fremtidens arbejdsplads er hybrid

Under coronakrisen arbejdede i perioder 40 pct. af de beskæftigede danskere hjemmefra, hvilket ifølge Dansk Statistik er et rekordhøjt niveau. Selv om vi alle har været trætte af digitale møder og har savnet at møde kollegerne ved kaffemaskinen, er øget hjemmearbejde kommet for at blive. Pandemien har vist, at mange ansatte er lige så produktive derhjemme, og samtidig kan der spares omkostninger til fysiske kontorpladser. Derudover har mange medarbejdere værdsat mere fleksibilitet og mindre transport. En ny analyse fra BCG viser, at 75 pct. af danske medarbejdere nu ønsker muligheden for en hybrid model, hvor man arbejder både hjemme og ude. At kunne tilbyde dette vil derfor blive en konkurrencefordel i kampen om de bedste talenter, og vi har allerede set flere virksomheder lancere nye fleksible muligheder inklusiv støtte til et godt hjemmekontor.

3. Virtuel ledelse stiller nye krav

I en fremtid, hvor medarbejderne sidder mere alene, er der brug for at tænke nyt og tilegne sig viden om, hvordan man bedst bedriver virtuel ledelse og drager nytte af potentialet ved at arbejde på distancen. Men der er også en bagside, og under coronaen har vi set en stigning i problemer som ensomhed, udbrændthed, vægtøgning og dårligere mentalt helbred. Ledelse på distancen medfører derfor behov for et særligt ledelsesmæssigt fokus på bl.a. kommunikation, trivsel og tillid. Når der arbejdes virtuelt, opstår der desuden færre spontane møder og umiddelbare dialoger. Vi skal fortsat kunne skabe en arbejdskultur, der er engagerende, udviklende og kreativ, og hvor den enkelte føler sig som en del af et team.

Der er altid meget at lære af en krise, og det kan være anledningen til at gennemføre varige forandringer i måden, vi gør tingene på. 

Jeanette Fangel Løgstrup

4. Bestyrelserne bliver mere fleksible og digitale

Under coronaen har også bestyrelsesarbejdet ændret sig. Mange bestyrelsesmedlemmer har oplevet, at arbejdet er blevet mere fleksibelt, da øget brug af digitale platforme har gjort det muligt og mere legitimt at samle bestyrelsen med kortere varsel sammenlignet med før pandemien. Man har eksempelvis set mange flere ad hoc-møder, hvor der kun var et punkt på agendaen, som krævede en hurtig beslutning. Formentlig vil mange bestyrelser holde fast i de digitale muligheder og benytte sig af en kombination af fysiske og virtuelle møder fremover. Det kan også gøre det mere attraktivt for udenlandske bestyrelsesmedlemmer at komme ind i f.eks. danske bestyrelser.

5. Øget fokus på risici og kriseberedskab

Derudover har pandemien givet anledning til at øge fokus på risikostyringen i ledelser og bestyrelser. I vurderingen af potentielle risici og deres væsentlighed vil globale sundhedsrisici selvsagt få større vægt end tidligere – og sårbarheden i de globale værdikæder er et relateret aspekt, ligesom evnen til innovation og fleksibelt at omstille sin produktion. Men hvad kan udløse den næste krise? Mange virksomheder arbejder med scenarieplanlægning, men da det som bekendt er vanskeligt at spå om fremtiden, vil der fremover være stort fokus på at styrke kriseberedskabet, så der kan handles hurtigt ved uventede kriser.

Der er altid meget at lære af en krise, og det kan være anledningen til at gennemføre varige forandringer i måden, vi gør tingene på.

BRANCHENYT
Læs også