Debat

5G er vejen frem: Fremtidens biler har brug for langt mere end asfalt

Regeringens forslag til en ny infrastrukturplan vil udbygge det danske vejnet og samtidig øge trafiksikkerheden. Men fremtidens biler har ikke kun brug for mere asfalt og ladestationer – de har også brug for digital infrastruktur.

Den nye infrastrukturplan fra regeringen lægger op til en ambitiøs investering i og udbygning af det danske vejnet, inklusive opsætning af ladestationer. Med udbygningen af flere veje følger også et fokus på trafiksikkerhed bl.a. via oplysningskampagner, stærekasser og behandlingstilbud til spritbilister. Det er fint at fokusere på bilisterne, for mennesker er ansvarlige for hele 98 pct. af alle bilulykker.

Men hvis vi for alvor skal forebygge trafikuheld fremover, er det ikke nok blot at prikke til bilisterne bag rattet. Der er behov for en langt større grad af automatisering på vejene, hvilket i sin mest ekstreme version indebærer selvkørende biler. Fordelene ved at lade computeren træffe flere beslutninger er indlysende – en computer dagdrømmer aldrig, den fristes ikke af en enkelt øl, og den oplever aldrig dårlig nattesøvn.

Forudsætningen for at få mere automatiseret kørsel, herunder selvkørende biler, er en digital motorvej, der forbinder landet på kryds og tværs. Selv hvis vi parkerer idéen om 100 pct. selvkørende biler på de danske veje, er der stadigvæk oplagte gevinster ved at lade biler tale med hinanden og med andre objekter som veje og skilte.

Et digitalt økosystem

Der er altså behov for et digitalt økosystem, hvor køretøjer, trafiklys, skilte og deslige taler sammen. Det er et vigtigt skridt mod øget automatisering og på sigt selvkørende biler, der bl.a. kan være med til at styrke den sikkerhed, som regeringen efterspørger.

Vi har vi muligheden for at realisere det herhjemme i Danmark, hvor TDC allerede har lanceret et nationalt 5G-netværk, og teleselskabet 3 er i færd med at gøre det samme. Netop 5G-standarden giver mulighed for, at utallige enheder kan oprette forbindelse til internettet på samme tid. Samtidig er den lynhurtige forbindelse altafgørende i situationer, hvor der skal træffes beslutninger hurtigt.

Hvis der f.eks. sker en ulykke eller opstår akut behov for vejarbejde et sted, giver det digitale økosystem mulighed for effektivt at koordinere den overordnede trafik, så alle køretøjer i området ledes bedst muligt uden om forhindringen, mens det samtidig forhindres, at der opstår en afledt trafikprop et andet sted.

Dansk potentiale med 5G-transport

5G spiller ikke kun en vigtig rolle for mere sikre veje. Teknologien kan også sikre dansk konkurrencedygtighed inden for transportsektoren. I Aabenraa Kommune har logistik-virksomhederne for længst forstået potentialet og nødvendigheden af 5G-løsninger.

Her har Ericsson netop bidraget til et 5G-logistik-forsøg i Padborg, hvor forskere fra Aarhus og Aalborg Universitet sammen med TDC Net har testet, hvordan man kan indhente og bruge store mængder data via det kommercielle 5G-net. Læringer fra dette og lignende forsøg skal bl.a. sikre, at virksomhederne i Padborg Transportcenter – og den danske logistiksektor over en bred kam – bevarer førerpositionen på både det asfalterede og det digitale vejnet.

Smarte veje på tværs af Europa

Det er ikke kun i Danmark, at udviklingen af smarte veje bør finde sted. Det er ligeledes på agendaen i EU, som bakker op om nødvendigheden i at modernisere Europas vejnet. CEF (Connecting Europe Facilities), som er et EU-baseret finansieringsinitiativ, fokuserer på at skabe vækst, job og konkurrencemuligheder gennem målrettede investeringer i projekter, der understøtter udviklingen af bæredygtige infrastruktur-netværk, som binder Europa sammen.

Hvis vi fortsat skal kunne handle og bevæge os på tværs af landegrænser i fremtiden, kræver det, at Danmark tilpasser sig den globale udvikling. Men med de økonomiske incitamenter, præsenteret af bl.a. CEF, og en stor velvillighed fra den danske transportsektor i at deltage i udviklingen, bør fremtidens infrastruktur ikke kun handle om asfalt og ladestationer.

Lad os i stedet indtage førerpositionen og planlægge udbygningen af den digitale motorvej allerede nu – det vil ikke kun bidrage til øget trafiksikkerhed, men også til øget konkurrencekraft og innovation.

BRANCHENYT
Læs også