Serier

Tre tigerspring kan gøre Danmark til verdens bedste digitale land

Dansk Erhverv har nedsat et Tigerråd, som skal bidrage til en strategi for det digitale Danmark i 2040. Jeg tror på, at det bliver endnu vigtigere at sikre stærke danske medier og kulturtilbud, når digitalisering og globalisering let bliver hinandens forudsætninger.

Corona rammer verden

Det er en fremragende ide, Dansk Erhverv har fået med Tigerrådet. Der findes allerede mange bud på konkrete digitale indsatser på den kortere bane, men når vi tager det lange lys på og skruer tiden 20 år frem, har ingen af os en chance for at beskrive, hvad der konkret skal til.

Vi kan lige så godt overlade de flyvende biler, magiske piller og menneskelige robotter til forfattere og filmskabere, og i stedet fokusere på målet. Hvilke værdier skal kendetegne Danmark i 2040? Hvilke pejlemærker skal vi begynde at sigte efter allerede nu? Og hvilke politiske rammer skal der til? Det er det, Tigerrådet skal diskutere.

Potentialet i digitaliseringen er utvivlsomt – og gevinsterne er åbenlyse. Grundlaget er lynhurtige internetforbindelser, med fiber og 5G til alle. Under coronakrisen er det blevet tydeligere end nogensinde, hvor vigtig den digitale infrastruktur er for at holde samfundshjulene i gang. Men det handler selvfølgelig ikke om teknologi for teknologiens skyld.

I vores virksomhed vil vi primært fokusere på tre overordnede målbilleder, som tilsammen skal være med til at skabe rammerne om det gode liv og det gode samfund: Styrket konkurrencekraft, grøn omstilling og et bæredygtigt dansk medie- og kulturtilbud.

Et digitalt og datadrevet dansk erhvervsliv kan konkurrere med alle

I Danmark har vi med en digital infrastruktur i verdensklasse alle muligheder for at matche vores globale konkurrenter. Flere danske virksomheder kan digitalisere produktionen og skabe større værdi og produktivitet, og digitaliseringen vil selvfølgelig også skabe grobund for innovation og helt nye forretninger. Vores evne til at udnytte de digitale muligheder er en vigtig nøgle til fortsat vækst, og det kræver nye kompetencer og måske også et nyt mindset. For den unge generation giver det nok sig selv, men alle vi andre skal også med på vognen.

Vi skal være et datadrevet samfund, og her har vi også et unikt potentiale. Vi har set globale virksomheder kigge grundigt på at etablere store datacentre på dansk grund. Det skyldes vores gode digitale forbindelser, men også den forsyningssikkerhed, vi har i vores elforsyning. Det skal vi være stolte af. I et samfund, hvor det meste af danskernes private data og kommunikation behandles digitalt, er det afgørende, at det hele foregår trygt og sikkert. Det offentlige Danmark har været frontløber med den digitale sikkerhed, men nu er det vigtigt, at det private Danmark følger trop.

Digitalisering er afgørende i den grønne omstilling

I en tid, hvor verden forandrer sig dramatisk i teknologiens tegn, har vi samtidig en kæmpe samfundsopgave med at sikre et grønt og bæredygtigt samfund. I Norlys står vores visioner for fremtiden primært på to ben: Digitalisering og grøn omstilling, og heldigvis hænger disse to elementer uløseligt sammen. Mange danskere har måske svært ved at omstille deres dagligdags vaner og rutiner, men med nye intelligente løsninger kan man f.eks. nemt styre sit strømforbrug digitalt. Pointen er, at digitale værktøjer kan hjælpe os med at løfte i flok.

Men det er ikke kun i hjemmene, digitaliseringen understøtter den grønne omstilling. Som ejer af et af landets største elnet ved vi, at den måde vi producerer og distribuerer energi på, er mindst lige så afgørende. Alene frem mod 2030 vil det danske elforbrug blive fordoblet, fordi der skal introduceres nye vedvarende energikilder, en ny lade-infrastruktur til 1 mio. elbiler, og varmen skal omlægges til varmepumper. Opgaven bliver umulig at løse uden solide IT-løsninger, og dermed bliver en stærk digital infrastruktur også en forudsætning for et grønnere energiforbrug.

Et styrket dansk kulturtilbud i en globaliseret medievirkelighed

Digitalisering og globalisering kan siges at være blevet hinandens forudsætninger - det er tech-giganternes globale dominans et stærkt bevis på. Vi ser, hvordan kæmpestore amerikanske virksomheder med nærmest uendelige ressourcer nærmer sig et verdensherredømme, der kun efterlader beskeden plads til lokale aktører. Flere og flere har Facebook som deres primære nyhedskilde, Googles søgemaskine som deres faste indgang til internettet, og Amazon som deres foretrukne leverandør af alt fra bøger til batterier.

Hvor efterlader det de danske medier, den danske journalistik og ultimativt den danske kultur, hvis det hele enten kommer fra USA eller bliver leveret gennem et amerikansk filter? Vi er nødt til at kæmpe for et stærkt dansk kulturtilbud, så danskerne også om 20 år læser danske nyheder, ser dansk tv og danske film- og tv-serier, og hvor vi stadig kan sikre udbredelsen af det danske public service-indhold, som markedet ikke leverer af sig selv. For uden kultur, hvad nytter alt det andet så?

Der er helt sikkert ikke noget af det, jeg har nævnt her, der kommer af sig selv. Men hvis vi starter med at tale grundigt om, hvad vi gerne vil opnå, må der være en fair chance for, at vi også kan finde vejen derhen.

Hvis vi lykkes med at udnytte de digitale muligheder til at skabe et mere konkurrencedygtigt, grønnere Danmark med et fælles kulturelt fundament, lykkes vi også med at gøre Danmark til verdens bedste digitale land i 2040. Og det kræver både museskridt og tigerspring.

BRANCHENYT
Læs også