Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Erhvervsstøtte gør virksomhederne til klienter

Erhvervsstøtten er mere en hæmsko end en hjælpende hånd.

Dan Rose, Stifter af TodAI

Det er en stolt dansk tradition at klientgøre borgere på alle mulige måder. Ved at udbyde den ene støtteordning efter den anden gør staten borgerne afhængige af støtte og indblanding selv på områder, hvor det måske ikke var nødvendigt til en start. 

På den måde bliver staten uundværlig næsten i alle facetter af en borgers liv. Men turen er også kommet til virksomhederne, hvor klientgørelsen har sneget sig ind i de sidste år.

Institutioner som stater lever ligesom organismer kun for én ting: At overleve og blive større. 

Men hvad gør man, når borgerne er helt klientgjorte, og man ikke kan vokse mere uden modstand, fordi støtten bliver for åbenlyst fjollet? Jo, man finder et nyt område, og her er virksomhederne helt oplagte. For hvad hvis man kunne gøre alle virksomheder afhængige af staten? Hvad hvis en virksomheds overlevelse afhang af, om man var god til at søge støtte og være en del af systemet?

Hvis det lykkes, er klientgørelsen fuldendt, og som en bonus er virksomheder de perfekte ofre. De er nemlig altid sultne efter al den hjælp, de kan få for at få en lille fordel i et konkurrencepræget marked. De vil aldrig sige nej til støtte.

Erhvervsstøtten, der i Danmark er vokset til 35 milliarder kroner om året, er et synligt bevis på, at det netop er den retning, vi er ved at tage. 

De 35 milliarder er blevet et markedsvilkår, der for alle virksomheder er et konkurrenceparameter, som ikke kan ignoreres, selv hvis man vil. For søger man ikke selv støtte, så gør konkurrenten det, og så er man hurtigt sat af. At støtten på længere sigt er en dårlig forretning, da man mister fokus på kerneforretningen, ser man ikke, når der skal leveres resultater på den korte bane.

Kigger man på erhvervsstøtten med samfundsbrillerne på, bliver billedet endnu værre. For med flere og flere ansøgere på støtteordninger og dermed mindre “succesrate” går uforholdsvis mange ressourcer til at skrive ansøgninger i virksomhederne og til at læse, behandle og administrere de samme ansøgninger i staten. 

Faktisk ville støtteordningerne end ikke være pengene værd for samfundet, selv hvis de var finansieret af en hemmelig donor.

Selv møder jeg næsten dagligt erhvervsstøtte som en udfordring. Kunder, partnere og leverandører forsøger at passe projekter ind i støtteordninger, og før man ved af det, bruger man mere tid på støtte end på sit produkt. Forretningen bliver tilpasset staten og ikke markedet og kunderne. Jeg kan ind imellem godt blive i tvivl om, hvorvidt jeg måske er offentligt ansat.

Sådan er det at være klient i staten.

Dan Rose 

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.