Anders Heide går skævt i byen
Hvorfor skal en hattedame forbyde en gammel bil at køre videre i Ghana? spørger kommentator Anders Heide Mortensen skælmsk i et debatindlæg på FINANS og henviser til Jyllands-Postens fine afdækning af, hvordan udtjente biler eksporteres ulovligt til eksempelvis lande i den tredje verden.
Her ironiseres over, at vi trækker danske standarder ned over fattige lande, der af nød ikke kerer sig om brugtbilattester og synsrapporter. Synspunktet er sympatisk; vi har det jo i vores del af verden med, at vi altid ved bedre.
Problemet er bare, at lov er lov, og lov skal holdes. Ikke så meget for at genere nigerianske bilister, men af respekt for de borgere og virksomheder, der rent faktisk prøver at spille efter reglerne.
Vi har en miljølovgivning, der skal sikre, at udtjente biler skal bortskaffes forsvarligt, herunder eksempelvis at miljøskadelige væsker aftappes og bortskaffes. Det koster investeringer og administrativt bøvl, der helst skulle tjenes hjem i form af salg af velfungerende reservedele til brug i biler, der stadig kører rundt på vejene. I Danmark.
Dernæst kan det aldrig være OK-i-orden – bevidst og forsætligt – at eksportere et miljøproblem. Ude af øje, ude af sind er næppe en miljøpolitik, vores regering eller Folketinget abonnerer på. Derfor må der ganske rigtigt gribes ind. Dét så meget mere, hvis samfundet tilmed er blevet økonomisk bedraget, sådan som det sandsynliggøres i Jyllands-Posten.
Anders Heide Mortensen går altså en smule skævt i byen, desuagtet en sproglig veloplagthed og indimellem relevante iagttagelser.
ADAM PADE, branchedirektør i Dansk Autogenbrug