Serier

Coronakrisen har givet os digital forstoppelse

Pandemiens betydning for den digitale transformation i dansk erhvervsliv er kraftigt overvurderet, og overfloden af virtuelle møder har i værste fald ført til digital forstoppelse. Til gengæld er klimakrisen en vigtig driver for den digitale omstilling.

Corona rammer verden

Corona har sat turbo på den digitale transformation i dansk erhvervsliv. Sådan har det ofte lydt i den offentlige debat i det seneste år i takt med, at virksomhederne har erstattet de fysiske møder med virtuelle møder.

Eksempelvis var formanden for digitalt erhverv i IT-Branchen Bent Dalager forleden ude at sige, at mange virksomheder under krisen har startet en transformation mod en mere digital og effektiv forretning.

Men jeg er i tvivl.

Selvfølgelig har vores mødeformer ændret sig drastisk i en digital retning, og brugen af Microsoft Teams er eksploderet – også i min egen virksomhed. Vi er sikkert mange, der har oplevet at sidde i digitale væg-til-væg-møder i dagevis det seneste år. Salget af løsninger, der giver medarbejderne øget remote-adgang til it-systemer og e-mail, er også skudt i vejret.

Men det er en misforståelse at tro, at dage proppet med onlinemøder og læsning af mails på hjemmekontoret er ensbetydende med digital transformation. Faktisk vil jeg vove at påstå, at overfloden af virtuelle møder har givet os digital forstoppelse og fordummelse, fordi tidligere tiders pauser og transport mellem fysiske møder gav tid til refleksion og opfølgning, som onlinemøder ikke længere efterlader tid til.

Forretningsmodel skal gentænkes

Digital transformation handler derimod om, at man gentænker sin forretningsmodel og sine arbejdsgange, så forretningen tager afsæt i et digitalt mindset. At man redesigner sine produkter og services, så de matcher kundernes behov for værdiskabelse i en digital verden. Og at man aktivt bruger nye teknologier som eksempelvis kunstig intelligens til at understøtte forretningen.

Denne fundamentale omstilling af forretningen har der efter alt at dømme ikke været mere af i dansk erhvervsliv end normalt, og coronakrisen er langt fra blevet den disrupter, som mange havde spået. Sat på spidsen er det eneste, der har flyttet sig på den digitale front i dansk erhvervsliv efter et år med corona, Microsofts salg af Teams-abonnementer og onlinesalget af takeaway og dagligvarer.

Den digitale stagnation er enormt ærgerlig, for dansk erhvervsliv har brug for et boost, der kan sætte gang i omstillingen.

Ivar Ravn

Årsagen til den manglende digitale transformation er formentlig, at alle virksomheder har vidst, at krisen stopper på et tidspunkt, hvorefter det er tilbage til normalen med – måske – moderat ændrede rejse- og mødevaner som den eneste blivende forandring.

Samtidig skal jeg være den første til at erkende, at en sådan omstilling fra top til bund er svær at gennemføre i praksis – og i hvert fald meget sværere end at trykke på Teams-knappen i Outlook, når man inviterer kollegerne til møde.

Erhvervsliv har brug for digitalt boost

Den digitale stagnation er enormt ærgerlig, for dansk erhvervsliv har brug for et boost, der kan sætte gang i omstillingen. Hvis vi ser bagom skåltalerne om Danmark som førende inden for digitalisering, er der store udfordringer, og ikke mindst de mindre og mellemstore virksomheder halter bagud digitalt.

En nylig undersøgelse fra IDA viser således, at kun 15 procent af produktionsvirksomheder på under 100 medarbejdere har en høj digitaliseringsgrad, hvor det er tilfældet for 57 procent af de store virksomheder.

Klimakrisen er en vigtigere driver

Den gode nyhed er, at der findes en kraft, som kan sætte turbo på den digitale transformation i danske virksomheder på en måde, som pandemien ikke har kunnet: Klimakrisen.

Modsat coronakrisen er klimakrisen noget, der vil strække sig mange år frem i tiden, og den vil være en langt vigtigere driver for dansk erhvervslivs digitale omstilling end covid-19. Det skyldes, at klimaaftrykket fra virksomheder kun kan reduceres i det påkrævede omfang, hvis de digitale løsninger spiller hovedrollen.

Digitalisering er essentiel, lige meget om det handler om at optimere ressourceforbruget i en produktionsvirksomhed, reducere brændstofforbruget i et containerrederi eller mindske miljøpåvirkningen fra en landbrugsbedrift.

Samtidig vil forbrugerne i fremtiden stille stigende krav til sporbarhed for produkter for at få en troværdig dokumentation af bæredygtigheden, hvilket er umuligt uden solide data, der kan behandles, overføres og vises i avancerede modeller og programmer, som kan tilgås af alle parter i værdikæden.

I Danmark lader det heldigvis til, at vi er på vej ud ad coronakrisen i denne omgang. Så lad os flytte fokus til klimaet og trykke den digitale speeder helt i bund her.

BRANCHENYT
Læs også