Debat

Mærsks grønne omstilling kræver en klimaskat

Søren Skous bøn om en global CO2-afgift på skibsfart er en benhård kalkule af markedskræfternes begrænsninger, teknologiernes inerti og frygten for, at rivalerne nasser på Esplanadens store grønne investeringer.

A.P. Møller-Mærsk vil gerne stå i spidsen for den globale søfartsindustris overgang til en bæredygtig fremtid. Men enegang kan blive for dyr, og derfor foreslår adm. direktør Søren Skou, at politikerne indfører en CO2-afgift for at skabe lige konkurrencevilkår. 
Foto: Mærsk.

Det er nærmest blevet en indgroet sandhed. Den grønne omstilling af økonomien og dansk erhvervsliv er en god forretning. Det er rigtigt, at der her og nu skal investeres hårdt i innovation for at frembringe mere bæredygtige produkter. Disse produkter vil - til at starte med - ofte være endda meget dyrere end de konventionelle. Men investeringerne vil være givet godt ud, da kampen for at nedbringe udledningerne af drivhusgasser vil skabe en stigende efterspørgsel, der på et tidspunkt ikke alt for langt ude i fremtiden vil nå en kritisk masse, så stordriftsfordele kombineret med ny og forbedret teknologi gør dem konkurrencedygtige.

Det gælder ifølge bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe også for Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, der efter et større strategisk hamskifte for fem år siden nu er en integreret transport- og logistikkoncern med fokus på containerfragt. Han fremfører i klimabogen ”Hvis vi vil” en af sine yndlingspointer. Det er på tide at gøre op med antagelsen om, at den grønne omstilling er økonomisk dyr, og at der ligger en potentiel stor værdi for erhvervslivet i at gå forrest, da det vil give en uvurderlig konkurrencefordel, når markedet modnes, og de grønne løsninger tager over for alvor. ..

Læs også